Przejdź do treści
Blog.

Metoda FUKO, czyli udzielanie informacji zwrotnej

Każdy z nas nie raz czuł się niepewnie, w sytuacji gdy był zmuszony zwrócić komuś uwagę. Często dawanie feedbacku jest dla nas stresujące, ponieważ obawiamy się reakcji naszego rozmówcy. Nie chcemy go zniechęcić ani zepsuć relacji. Umiejętne udzielanie konstruktywnego feedbacku jest przydatna zarówno w prywatnym, jak i zawodowym życiu. Dlatego warto dowiedzieć się czym jest metoda FUKO oraz jak może nam ona pomóc w udzielaniu informacji zwrotnej.

Jak skutecznie udzielać informacji zwrotnych

Komunikacja w miejscu pracy jest jednym z najistotniejszych aspektów dobrze prosperującego biznesu. Konstruktywna informacja zwrotna w pracy jest niezwykle ważna: organizacje i pracownicy potrzebują rozmów i feedbacków, aby odnosić sukcesy i rozwijać się. O tym, czym jest feedback oraz o podstawowych zasadach jego udzielania pisaliśmy już we wcześniejszym artykule.

Dziś skupimy się na metodzie FUKO, której zastosowanie może wpłynąć na bardziej efektywną komunikację w naszym zespole.

Kiedy ludzie zaczynają mówić o tym, czego potrzebują, zamiast nawzajem wytykać sobie błędy, wtedy dużo łatwiej jest zaspokajać potrzeby wszystkich zainteresowanych. – Marshall B. Rosenberg

Wiemy, że udzielanie negatywnych informacji zwrotnych może być trudne. Dlatego wyjaśnimy, jak może nam w tym pomóc FUKO. Poznasz główne korzyści z płynące z tej techniki oraz kilka przykładów konstruktywnych zwrotów, które możesz wykorzystać w swoim miejscu pracy.

Czy istnieje idealny sposób na udzielanie upomnień? Jak komunikować się ze współpracownikami by były to konstruktywne rozmowy? Jak wyciągać konsekwencje i zachęcać do zmian? 

Metoda FUKO – cztery kroki udzielania informacji zwrotnej

Zacznijmy od tego, czym jest informacja zwrotna! Informacja zwrotna czy też feedback to odpowiedź lub informacja udzielona nadawcy przez odbiorcę wiadomości — jest to proces informowania kogoś, które obszary należy poprawić. 

Informacja zwrotna nie zawsze musi być pozytywna. Negatywne opinie zwracają uwagę na obszary, w których musimy się poprawić i pomagają znacznie poprawić naszą pracę w dłuższej perspektywie. Ważne jest jednak, abyś udzielał informacji zwrotnej umiejętnie i produktywnie, inaczej nie daje to podstaw do rozwoju osobom w Twoim zespole.

  • Fakty 

Opinia musi być oparta na faktach. Dlatego pierwszym krokiem podczas udzielania negatywnego feedbacku powinno być ich przedstawienie. Mówiąc o faktach, należy powołać się na konkretne sytuacje. Nie mów ogólnikowo oraz nie oceniaj osoby, której chcesz zwrócić uwagę. 

Kiedy każda ze stron słyszy krytykę, diagnozę albo interpretację swojego zachowania, wówczas zużywa energię na samoobronę i oskarżenia, zamiast kierować się ku rozwiązaniom, które zaspokajają potrzeby. – Marshall B. Rosenberg

Przykład:

Zamiast mówić: „Jesteś leniwy, inni osiągają dużo lepsze wyniki w tym samym czasie”. 

Spróbuj tego: „Zauważyłem, że od miesiąca Twoje wyniki się pogorszyły. Zaledwie dwa razy wyszedłeś w teren”.

  • Uczucia

Przedstaw uczucia, jakie pojawiły się w wyniku nieodpowiedniego zachowania Twojego współpracownika. Dlaczego to ważne? Pomoże to zrozumieć rozmówcy, jaki wpływ na Ciebie miało jego zachowanie w danej sytuacji oraz wprowadzi ludzki aspekt do dyskusji.

  • Konsekwencje

Wyjaśnij rozmówcy, jakie są negatywne konsekwencje jego zachowania. Warto zaznaczyć jak jego postawa wpływa na całą organizację i jakie kroki zostaną podjęte, jeśli nic nie zmieni. 

  • Oczekiwania

Ostatnim etapem jest przedstawienie oczekiwań. Wyjaśnij, jaki jest cel rozmowy i jakich zmian oczekujesz od swojego współpracownika. Pamiętaj, że oczekiwania muszą być realne i zgodne z umiejętnościami Twojego rozmówcy.

Co to jest onboarding i jak wprowadzić do zespołu nowego pracownika? Dowiedz się z naszego bloga. 

Metoda FUKO przykład

F: „Zauważyłam, że często się spóźniasz na nasze poranne odprawy”; 

U: „Przykro mi, że nie szanujesz naszych wartości i praktyk. Martwi mnie to, że Twoje zachowane wpływa na pracę całego zespołu”; 

K: „Jeśli nie zaczniesz stosować podstawowych praktyk, możesz nie wiedzieć jak realizować swoją pracę. To niekorzystnie wpłynie na wyniki zarówno Twoje, jak i całego zespołu”; 

O: „Oczekuję, że w ciągu tygodnia zaczniesz punktualnie uczestniczyć w porannych zdzwonkach zespołu”.

Dlaczego warto stosować metodę FUKO?

Przede wszystkim skuteczna komunikacja w miejscu pracy buduje i utrzymuje relacje w całej organizacji. Oprócz podnoszenia motywacji informacje zwrotne (feedback) pomagają nam dowiedzieć się więcej o nas samych, naszych mocnych i słabych stronach, zachowaniach oraz o tym, jak nasze działania wpływają na innych członków Twojego zespołu. Głównym celem FUKO jest skuteczna komunikacja pomiędzy przełożonymi a członkami zespołu. Konstruktywna negatywna informacja zwrotna zwiększa również naszą samoświadomość w pracy i zachęca do rozwoju osobistego.

Korzyści ze stosowania FUKO

  1. Zwiększona motywacja 
  2. Większa wydajność
  3. Lepsze relacje
  4. Rozwój osobisty
  5. Jako lider uczysz pracowników nowych sposobów działania

Kto może stosować metodę FUKO? Chociaż metoda ta jest często dedykowana osobom na stanowiskach managerskich lub dyrektorskich, jest bardzo praktyczna i może być używana przez każdego. Nawet w życiu osobistym, często mamy problem ze zwracaniem komuś uwagi, szczególnie jeśli jest to bliska osoba i zależy nam na utrzymaniu pozytywnych relacji. 

Szukasz pracy jako Dyrektor Sprzedaży? A może chciałbyś rozpocząć karierę jako przedstawiciel handlowy? Sprawdź nasze ogłoszenia o pracę

Feedback — w jaki sposób udzielać upomnień?

Skuteczna komunikacja w pracy sprzyja zaangażowaniu współpracowników, pomagając im zrozumieć i działać zgodnie z nadrzędnymi celami i strategiami organizacji. Sposób, w jaki się na co dzień komunikujemy, wpływa zadowolonych klientów, jak i wyniki finansowe firmy.

Umiejętności interpersonalne takie jak przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej podczas rozmowy ze współpracownikami jest kluczową cechą przywódczą. Umożliwia wspieranie członków zespołu w zwiększaniu ich zdolności do interakcji ze współpracownikami, klientami. Informacje zwrotne mogą być doskonałym motywatorem dla członków Twojego zespołu sprzedażowego. Dzięki FUKO możesz pomóc swoim współpracownikom w doskonaleniu umiejętności, a także zwiększasz ich zaangażowanie w realizowanie celów firmy!