Przejdź do treści
Blog.

Sprzedaż – umiejętność, która nie traci na wartości

Czym jest sprzedaż? To nie tylko obsługa klientów i sprzedawanie im towarów czy usług. Każdego dnia staramy się sprzedać samych siebie by osiągnąć zamierzone cele, czy to prywatne czy służbowe. Przykład? Nawet rozmowa rekrutacyjna czy spotkanie biznesowe to nic innego jak sprzedaż naszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. 

Samo posiadanie umiejętności technicznych nie wystarczy, aby zapewnić sobie przyszłe zatrudnienie. Dlatego tak ważne jest rozwijanie umiejętności przyszłości, które pozwolą odnieść sukces w zmieniającym się środowisku zawodowym.

Sprzedaż i obsługa klienta: Kompetencje współczesnego rynku pracy

Wierzcie lub nie, ale sprzedaż szybko staje się jedną z najważniejszych umiejętności niezbędnych do odniesienia zawodowego sukcesu, nawet na stanowiskach zazwyczaj niekojarzonych z obsługą klienta. Dzieje się tak dlatego, że umiejętności sprzedaży wykraczają daleko poza role związane z kontaktem z klientem. Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy Twój szef jest Twoim klientem. Twoi pracownicy są Twoimi klientami. Twoi współpracownicy są Twoimi klientami.

Wartość kompetencji miękkich na rynku pracy

Ekonomiści coraz częściej skupiają się na znaczeniu tzw. „umiejętności miękkich” dla osiągnięcia sukcesu na rynku pracy. 

W latach 1980–2012 liczba zawodów wymagających dużych umiejętności społecznych wzrosła o prawie 12 punktów procentowych w stosunku do wszystkich stanowisk pracy w USA. W tym okresie płace rosły znacznie szybciej w na stanowiskach wymagających dużych umiejętności społecznych w porównaniu z innymi zawodami.  

Dlaczego umiejętności społeczne oraz sprzedaży są cenione na rynku pracy?

Czy wiesz, że wykwalifikowani handlowcy nigdy nie przedstawiają się jako sprzedawcy? Zamiast tego zawsze przedstawiają się swoim klientom jako doradcy handlowi – osoby rozwiązujące problemy. Główna różnica między przeciętnymi i dobrymi przedstawicielami handlowymi polega na tym, że ci pierwsi zazwyczaj ograniczają swoje cele do osiągnięcia wyznaczonych celów. Dobrzy przedstawiciele handlowi dokładają wszelkich starań, aby naprawdę zrozumieć potrzeby swoich klientów. Ponadto wykorzystują swoje umiejętności sprzedażowe i zdolności do budowania długotrwałych relacji z klientami.

Dobrego przedstawiciela handlowego można zdefiniować jako osobę, która nie tylko koncentruje się na sprzedaży produktów klientom, ale także wykazuje zainteresowanie potrzebami klientów i zrozumienie ich sposobu myślenia.

10 najważniejszych lekcji, których nauczysz się pracując w sprzedaży

  1. Pewność siebie
  2. Jak rozmawiać z ludźmi tak by cenili Cię jako specjalistę ale też partnera
  3. Lepiej pracować mądrzej, a nie ciężej 
  4. Jak sobie radzić z odrzuceniem i obiekcjami
  5. Sztuka perswazji to nie manipulacja, to umiejętność przekonywania rozmówcy do naszej racji 
  6. Jak więcej słuchać niż mówić i dlaczego jest to ważne w biznesie
  7. Ustalanie priorytetów i samodyscyplina to klucz do sukcesu
  8. To Ty ustalasz swoje granice i decydujesz o możliwych zarobkach
  9. Jedynym sposobem, aby iść naprzód, jest działanie!
  10. Ważne by mieć odpowiednie wsparcie i pracować w miejscu, gdzie Twój talent jest doceniany!

 

Sprzedaż – umiejętność jutra

Umiejętności zdobyte na stanowisku handlowca są niezbędne do osiągania sukcesów w każdej branży i na każdym stanowisku. Rozwijanie umiejętności sprzedaży daje wiedzę pozwalającą przewidywać obawy klientów. Jako przedstawiciel handlowy powinieneś posiadać następujące umiejętności i zdolności sprzedażowe, aby wyrobić sobie markę jako odnoszący sukcesy specjalista.

Aktywne słuchanie 

Bądź uważny i wyczulony na wszystko, co mówi klient. Umożliwi Ci to zadawanie dociekliwych pytań, które pozwolą uzyskać głębszy wgląd w potrzeby i zainteresowania Twojego klienta. To z kolei pomoże Ci zaproponować właściwe rozwiązanie!

Empatia 

Ważnym aspektem pracy handlowca jest okazywanie empatii i zapewnianie klientów, że możesz im pomóc w spełnieniu ich wymagań. Sprzedaż w dużym stopniu zależy od relacji między przedstawicielem handlowym a klientem. W tym celu powinieneś umieć postawić się na ich miejscu, wysłuchać ich i zrozumieć ich problemy.

Skuteczna komunikacja

Przedstawiciel handlowy wie, jak jego styl komunikacji wpływa na wybory i działania klientów. Doświadczeni handlowcy potrafią wyrażać się jasno zarówno w mowie, jak i na piśmie, zapewniając łatwą, płynną i spójną komunikację z klientami.

Wiedza o produkcie 

Dokonując zakupu, klienci często zadają trudne pytania. Przedstawiciele handlowi posiadający dogłębną wiedzę produktową mogą pomóc Klientom w wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości związanych z produktem. Podczas takich interakcji potrafią jasno przekazać zalety produktu lub usługi.

Zarządzanie czasem

Przedstawiciel handlowy musi pracować mądrze, a nie tylko pracować długo. Naucz się ustalać priorytety zadań i odpowiednio zarządzać czasem.

Umiejętności negocjacyjne

Twoja zdolność do zaoferowania najlepszych ofert, z których skorzystają obie strony, zależy od Twoich umiejętności negocjacyjnych. Przedstawiciel handlowy będący wykwalifikowanym negocjatorem może zrozumieć wymagania i budżet klienta oraz zaoferować najlepiej dopasowany produkt lub usługę.

Radzenie sobie z obiekcjami

Przedstawiciel handlowy powinien wiedzieć, jak radzić sobie z obiekcjami klientów. Mogą tego dokonać poprzez określenie i rozwiązanie podstawowego problemu, a następnie pracę nad wyeliminowaniem wątpliwości.

Przenikliwość biznesowa 

Świadomość biznesowa to zdolność sprzedawcy do rozumienia problemów biznesowych, analizowania ryzyka i możliwości, podejmowania świadomych decyzji i podejmowania działań, które pozytywnie wpływają na Twoją organizację. Dotyczy to również roli sprzedawcy. Powinieneś potrafić podejmować świadome decyzje i odpowiednie działania w trudnych sytuacjach. Na przykład, zbierając informacje od klientów, można lepiej zrozumieć aktualne trendy rynkowe.

Wszystko, co chcemy ulepszyć, wymaga praktyki nawet sprzedaż. 

Sprzedawcy i sportowcy mają ze sobą wiele wspólnego; sportowiec nie zaczyna od poziomu olimpijskiego, aby dostać się na szczyt, potrzeba dużo wytrwałości i ciężkiej pracy. Podobnie większość potencjalnych klientów nie kupuje od razu tego, co sprzedajesz. Sprzedaż uczy wytrwałości, dyscypliny, punktualności, pewności siebie, determinacji, perswazji i negocjacji. Czy w biznesie istnieją ważniejsze cechy? 🙂