Przejdź do treści
Blog.

Umowa B2B, na czym polega?

Zastanawiasz się czym jest umowa B2B i czy jest to dogodne rozwiązanie dla Ciebie? Przeczytaj, dlaczego warto prowadzić własną działalność. Poniżej dowiesz się również, jak naliczane jest wynagrodzenie przy B2B oraz jakie korzyści płyną z tego rodzaju współpracy.

W artykule poniżej poruszymy kwestię:

  • B2B jak zacząć
  • B2B na czym polega
  • B2B a wynagrodzenie

B2B, na czym polega?

Dosłowne przełożenie tego skrótu z języka angielskiego to: business to business, czyli wskazanie na relację, w której firma X świadczy usługi na rzecz firmy Y. Obie strony samodzielnie rozliczają się z ZUSem i są odpowiedzialne za pilnowanie biurokracji związanej z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by te firmy zatrudniły do pracy z dokumentami biuro rachunkowe lub profesjonalną księgową. Wówczas wszystkie z pozoru skomplikowane kwestie jak: składki, podatki czy umowy związane z prowadzeniem działalności nie są takie przerażające. Tego rodzaju działalność gospodarcza wymaga więcej pracy nad swoją terminowością, ponieważ należy pamiętać o regularnym opłacaniu podatków.

Co to jest samozatrudnienie i jak założyć własną działalność? Szczegółowe informacje znajdziesz na naszym blogu!

Jakie są różnice pomiędzy umową o pracę a kontraktem B2B?

Umowa o pracę narzuca sztywne zasady związane z wykonywaniem obowiązków, urlopami czy czasem pracy. Pracownik posiada jasno określoną ilość urlopów, a wszelkie inne prawa i obowiązki reguluje Kodeks Pracy.

Kontakt B2B jest zawierany w ramach umowy cywilno-prawnej pomiędzy dwoma firmami. W takiej umowie przedsiębiorcy zapisują wynegocjowane zasady współpracy. Jak wygląda wynagrodzenie na B2B? Zazwyczaj jest naliczane na dwa sposoby: 

  • po pierwsze: konkretna stawka godzinowa, czyli współpraca polega na rozliczaniu się za czas spędzony przy wykonaniu projektu.
  • po drugie: konkretna kwota za wykonanie usługi, czyli umawiasz się, ile będzie wynosiło Twoje wynagrodzenie, po zrealizowaniu usługi.

Dobrym pomysłem jest obliczenie, ile będziesz co miesiąc oddawał ze swojej pensji państwu i dodał wysokość tej kwoty do sumy oczekiwanego wynagrodzenia na B2B. Pamiętaj, że to Ty jesteś szefem w swojej firmie. To Ty sam ustalasz, kiedy chcesz mieć wolne! Brzmi pięknie, prawda? 🙂

Umowa B2B, jak zacząć?

Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję jak założyć swoją własną firmę i stać się prawdziwym przedsiębiorcą.

  • Potrzebujesz nazwy dla firmy, którą założysz.
  • Musisz zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
  • Decydujesz czy chcesz podać stały adres firmy lub nie. Możesz też zaznaczyć, że pracujesz mobilnie lub w biurze coworkingowym.
  • Musisz wybrać kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Takie kody są potrzebne do sklasyfikowania przedsiębiorstwu rodzaju opodatkowania lub określenia czy będziesz musiał posiadać kasę fiskalną. Z całej dostępnej listy, możesz wybrać jeden kod główny (ten, który przyniesie największe zyski) i dowolną ilość kodów dodatkowych.
  • Zadbaj o niezbędne licencje, pozwolenia, zezwolenia czy wpisy. Ubiegać się o takie dokumenty można dopiero po założeniu przedsiębiorstwa.

Oprócz powyższych kroków musisz spełnić dwa warunki: trzeba mieć ukończone 18 lat oraz zdecydować się na biznes, który można prowadzić legalnie w Polsce. Teraz już wiesz, jak zacząć B2B! 

Jaki kod PKD na przedstawiciela handlowego? Dowiedz się z naszego artykułu. 

Obowiązki wobec państwa – B2B a umowa o pracę

Umowa o pracę: Z perspektywy pracownika, sprawa jest prosta. Przez cały rok dostajesz wynagrodzenie od pracodawcy. Zazwyczaj w pierwszym kwartale każdego roku otrzymujesz od Pracodawcy PIT, który zawiera dokładne sprawozdanie kosztów, jakie firma poniosła w związku z zatrudnieniem Cię. W najlepszym przypadku otrzymujesz zwrot gotówki, w najgorszym, dopłacasz brakującą sumę do Urzędu Skarbowego.

B2B: W tym wypadku biurokracji jest troszkę więcej. Co miesiąc musisz przedstawić do ZUSu wszystkie koszty, wydatki, przychody, jakie udało Ci się uzyskać w danym miesiącu, a następnie opłacić podatek. Niech Cię to nie zraża, praca na swoim przynosi zdecydowanie więcej korzyści ekonomicznych niż praca na etacie.

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego poradnika już wiesz, jak zacząć B2B. Wystarczy trochę cierpliwości i koncentracji, by dołączyć do grona osób prowadzących własną działalność gospodarczą.

To, na jaką formę współpracy się zdecydujesz, zależy od Ciebie. Warto zastanowić się, jak ważna jest dla Ciebie swoboda działania. Jeśli chcesz działać sam na własny rachunek i być niezależny, umowa B2B jest dla Ciebie.

Odwiedź nas na Facebook’u!