Przejdź do treści
Blog.

Prawo Parkinsona – przejmij kontrolę nad swoim czasem!

Jeśli masz elastyczne godziny pracy, bez wątpienia jedną z największych przeszkód, z jakimi spotykasz się na co dzień, jest zarządzanie czasem. Im więcej czasu mamy na wykonanie danej czynności, tym dłużej zajmuje nam jej wykonanie – tak brzmi prawo Parkinsona. Wydajność i produktywność mają kluczowe znaczenie w każdej branży, dlatego warto ją doskonalić. Dowiedz się, czym jest koncepcja Parkinsona i jak odzyskać kontrolę nad swoim czasem. 

Co to jest prawo Parkinsona? 

Prawo Parkinsona zakłada, że ilość pracy rośnie, aby wypełnić czas dostępny na jej wykonanie. Oznacza, że ​​jeśli dasz sobie tydzień na wykonanie dwugodzinnego zadania, to (z psychologicznego punktu widzenia) zadanie to stanie się bardziej złożone i zniechęcające, tak, że jego realizacja zajmie Ci cały tydzień.

„Praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej ukończenie” – Cyril Northcote Parkinson

Znajomość prawa Parkinsona może pomóc Ci w codziennej pracy. Wykonanie zadania może zająć Ci mniej czasu, jeśli skupisz się na celu. O zarządzaniu czasem pracy pisaliśmy także w poprzednim artykule. Tym razem, skupimy się na tym, dlaczego planowanie jest konieczne do pokonania koncepcji Cyrila Northcote’a Parkinsona.

Jesteś odpowiedzialny za swój czas

Wszyscy mamy te same 24 godziny na dobę. Jednak w zależności od naszych zobowiązań i celów, dzień każdego z nas wygląda inaczej. E-maile, obowiązki domowe, nadmierne obciążenie pracą i ciągłe prośby innych często sprawiają, że czujemy się jak najdalej od kontroli nad naszym życiem. Często więc zastanawiamy się: Jak znaleźć czas na wszystko w pracy? Jak najlepiej wykorzystać 24 godziny? Jak odzyskać kontrolę nad swoim czasem? Aby znaleźć odpowiedzi na te i powiązane pytania, musisz zrozumieć, co zabiera ci czas!

Jako doradca handlowy masz sporo elastyczności w swojej pracy. Możesz organizować własny harmonogram i decydować gdzie będziesz pracować danego dnia. Jednak często przez tę elastyczność nie zwracamy wystarczającej uwagi na wartość naszego czasu. 

Szukasz pracy jako przedstawiciel handlowy? Interesuje Cię branża OZE? Sprawdź ogłoszenia o pracę na pracadlahandlowca.pl

Zasada Parkinsona – Zarządzanie czasem

Prawo Parkinsona nie jest magiczną formułą ani stałą zasadą. Jest to obserwacja, którą możesz wykorzystać, aby stać się bardziej produktywnym. Niektóre strategie, które mogą pomóc Ci maksymalnie wykorzystać swój czas.

Odkładanie zadań na później

Prawo Parkinsona może również sprawiać, że odkładamy zadania na później. Początkowo możemy odczuwać ulgę, że mamy dużo czasu na ukończenie danego projektu, tylko po to, by odkładać go tak długo, jak to możliwe. Jednak to sprawia, że ​​zadania jakie mamy do wykonania stają się jeszcze bardziej zniechęcające i wymagają znacznie więcej energii.

Rozproszenie uwagi

Często kluczowym powodem, dla którego wydaje się, że mamy tak mało czasu są drobne, codzienne rozproszenia w ciągu pracy. Sprawdzanie mediów społecznościowych, czatowanie ze znajomymi, podejmowanie decyzji, co zjemy na kolację itp. 

Złe nawyki planowania a prawo Parkinsona

Wiele ludzi zaczyna swój dzień z niewielkim lub żadnym planem dotyczącym tego, co zamierzają zrobić. Dlaczego to błąd? Wyjaśniamy!

Jak zachować produktywność? Planuj swój czas i przejmij nad nim kontrolę!

Kluczem do odzyskania kontroli nad swoim czasem w pracy jest zaplanowanie go. Rozpocznij dzień od dobrze zdefiniowanej, krótkiej listy tego, co jest ważne w ciągu dnia i spraw, aby wszystko inne się zgadzało. Kiedy zaplanujemy swój dzień i ustalimy, że nasze priorytetowe zadania i obowiązki nie podlegają negocjacjom, nie będziemy szukać wymówek ani odkładać ich w czasie. 

Kluczowym czynnikiem w planowaniu jest określenie, ile czasu chcemy poświęcić na każde zadanie.

Dlaczego warto to robić? Zaplanowanie dnia poprzedniego wieczoru pozwala zaoszczędzić dużo czasu i energii rano, ponieważ już wiesz, co jest w programie. Możesz od razu przystąpić do pracy nad swoimi zadaniami, zamiast marnować cenny czas na zastanawianie się, co powinieneś zrobić najpierw. Dlatego poświęć godzinę na zapisanie wszystkiego, co musisz zrobić w ciągu dnia (praca i inne sprawy) i zapisz w  kalendarzu dokładnie, kiedy zamierzasz to zrobić i ile ci to zajmie. Zdziwisz się, jak może Ci to pomóc! Jeśli masz tylko 30 minut na zrobienie czegoś, nagle trudniej jest usprawiedliwić przeglądanie Instagrama. Pamiętaj, że twój problem nie polega na posiadaniu wystarczającej ilości czasu, ale na braku skupienia!

Prawo Parkinsona i zasada Pareto 

Aby działać sprawnie, musimy wiedzieć, nad czym i kiedy pracować. Zasada Pareto (Zasada 80/20) o której pisaliśmy tutaj, wskazuje nam, nad czym mamy pracować. Prawo Parkinsona podpowiada nam, kiedy nad tym pracować. 

Zidentyfikuj kilka krytycznych zadań, które najbardziej przyczyniają się do pożądanych rezultatów (Zasada Pareto) i zaplanuj je z bardzo krótkimi i jasnymi terminami (Prawo Parkinsona). To pomoże Ci osiągać lepsze wyniki w pracy, lepiej zarządzać czasem i wykonywać codzienne zadania nie odkładając ich na później. 

Książki o zarządzaniu czasem, które warto przeczytać

  • 7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey
  • Maksimum osiągnięć – Brian Tracy
  • Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i w biznesie – Charles Duhhig
  • Menedżer 80/20. Pracuj mniej, osiągaj więcej – Richard Koch
  • 15 tajemnic zarządzania czasem. O czym wiedzą ludzie sukcesu? – Kevin Kruse

Podobał Ci się ten artykuł? Sprawdź naszego bloga