Umiejętności interpersonalne
Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w miejscu pracy? Znane również jako umiejętności miękkie lub inteligencja emocjonalna, są one związane ze sposobem komunikowania się i interakcji z innymi.
Umiejętności interpersonalne i komunikacyjne są niezwykle istotne. Większość tego, co robimy w życiu, wymaga interakcji z innymi ludźmi. Aby odnieść sukces w swojej karierze ważne są nie tylko kompetencje zawodowe ale także umiejętność nawiązywania relacji. Bardzo ważne jest, aby dobrze dogadywać się z innymi ludźmi nie tylko w naszym zespole. Niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy musisz dobrze komunikować się ze współpracownikami, menedżerami, klientami czy dostawcami.
Umiejętności interpersonalne co to znaczy?
Umiejętności interpersonalne to zdolności i kompetencje, które pomagają nam w nawiązywaniu i utrzymywaniu pozytywnych kontaktów towarzyskich i biznesowych w życiu. Nazywane są również umiejętnościami miękkimi lub społecznymi.
Umiejętności interpersonalne definicja – umiejętności, które wykorzystujemy w relacjach społecznych do skutecznego komunikowania się z innymi. W świecie biznesu termin ten odnosi się do zdolności pracownika do dobrej współpracy z innymi ludźmi.
Umiejętności interpersonalne i kompetencje miękkie obejmują komunikację werbalną i niewerbalną, umiejętność radzenia sobie z konfliktami, pracę zespołową, empatię, słuchanie i pozytywne nastawienie. Elastyczność, umiejętność słuchania i dobra komunikacja to ważne kryteria sukcesu w pracy.
Umiejętności interpersonalne w pracy
Według badań 93% pracodawców uważa umiejętności miękkie za „bardzo ważne” lub „niezbędne”. Dlaczego? Niemal każda praca wymaga konsekwentnych, jeśli nie stałych, interakcji z innymi ludźmi. Dotyczy to nawet zawodów, które wydają się sprzyjać introwertycznym osobowościom i niezależnym stylom pracy. Nawet jeśli jesteś inżynierem oprogramowania, pisarzem lub statystykiem, nadal musisz być w stanie komunikować się i współpracować ze swoim zespołem. Relacje z ludźmi bezpośrednio przekładają się na naszą codzienną pracę. Umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych może ułatwić Ci rozwój kariery i osiągnąć sukces. Jeśli szukasz pracy warto w swoim CV zaznaczyć nie tylko kompetencje twarde ale też zwrócić uwagę na umiejętności miękkie.
Jak napisać CV? Sprawdź naszego bloga.
Umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
Jedną z najważniejszych umiejętności interpersonalnych w każdej pracy jest komunikacja. Niezależnie od tego, czy pracujesz w IT, obsłudze klienta, handlu, budownictwie czy innej branży, będziesz potrzebować umiejętności jasnego i skutecznego komunikowania się z innymi. Niektóre zawody wymagają również umiejętności przemawiania publicznego, szkolenia innych i zarządzaniem ich pracą.
Jak awansować i odnieść sukces w miejscu pracy?
Nie musisz być naturalnie towarzyską osobą, aby mieć świetne umiejętności interpersonalne. Każde zdolności i kompetencje można rozwijać. Jeśli jesteś ekstrawertykiem możesz przewodzić z „cichą pewnością siebie” lub wyróżniać się w zespole dzięki wyjątkowym umiejętnościom słuchania. Ludzie doceniają relacje, które oparte są na szacunku i empatii. Możesz wykorzystać te cechy w zarządzaniu swoim zespołem.
Rodzaje umiejętności interpersonalnych:
- Inteligencja emocjonalna,
- Umiejętności komunikacyjne,
- Zdolność współpracy z ludźmi,
- Adaptacyjność,
- Empatia – postawienie się w sytuacji innych ludzi w celu okazania zrozumienia,
- Rozwiązywanie konfliktów – rozwiązywanie konfliktów bezpośrednio, zamiast pozwalać na eskalację nieporozumień,
- Otwartość umysłu – pozostawanie otwartym na informacje zwrotne w celu uczenia się i doskonalenia,
- Optymizm – pozytywne nastawienie i okazywanie odporności w obliczu niepowodzeń.
Umiejętności interpersonalne przykłady
Przykładem kompetencji interpersonalnych może być lider dający jasne wskazówki, używając pewnej komunikacji, stanowczego tonu głosu, kontaktu wzrokowego i angażującej mowy ciała. Zwróć uwagę jak zachowują się doświadczeni menagerowie podczas prezentacji i szkolenia.
Dlaczego zdolności interpersonalne są ważne?
Ludzie o interpersonalnych zdolnościach i kompetencjach miękkich są postrzegani jako gracze zespołowi, którzy dobrze współpracują z innymi, aby osiągnąć cele. Jest to mile widziany atrybut w każdej interakcji społecznej w codziennym życiu.
Jak poprawić umiejętności interpersonalne
Niektórzy ludzie rodzą się z dobrymi umiejętnościami interpersonalnymi, ale każdy może się ich uczyć, rozwijać i doskonalić przez całe życie. Chociaż interpersonalne zdolności można rozwijać, nie można się ich nauczyć wyłącznie z podręcznika. Zwykle umiejętności społeczne lub interpersonalne nabywa się, biorąc udział w codziennych zajęciach grupowych, poprzez kontakt z innymi osobami. Możesz brać udział w szkoleniach i inspirować się osobami, które odniosły sukces.
Zawsze jest odpowiedni moment by rozwijać swoje kompetencje. Możesz to osiągnąć poprzez pracę nad takimi umiejętnościami, jak słuchanie i skuteczne komunikowanie się.
Jak zaprezentować umiejętności interpersonalne w CV i podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Osoby poszukujące pracy powinny wykorzystywać każdą okazję do wykazania się umiejętnościami interpersonalnymi np. tworząc CV. Pracodawcy szukają osób, które oprócz niezbędnych kompetencji twardych, posiadają także zdolności społeczne. Często w ogłoszeniach o pracę pojawia się punkt dotyczący wysoko rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Wykorzystaj to w swoim CV!
Umiejętności interpersonalne są jednym z głównych kryteriów oceny kandydatów. Dlatego ważne jest, aby podkreślić je w liście motywacyjnym i CV, a następnie zademonstrować je swoim zachowaniem podczas rozmów kwalifikacyjnych. Jak to zrobić?
- Zwróć uwagę, jak dobrze pracowałeś z innymi, aby osiągnąć określone cele i że taka współpraca byłaby dla ciebie priorytetem w nowej pracy.
- Wyjaśnij w jaki sposób uważne słuchanie klientów było kluczem do sukcesu w Twojej sprzedaży.
- Zademonstruj w jaki sposób Twoja cierpliwość i jasna komunikacja ze współpracownikami sprawiły, że zespół odniósł sukces.
List motywacyjny czy podanie o pracę może okazać się lepszym miejscem niż CV, aby skupić się na umiejętnościach miękkich. Umiejętności interpersonalne najlepiej demonstruje się za pomocą historii i konkretnych przykładów, które bardziej naturalnie pasują do tej formy podania o pracę.
Umiejętności interpersonalne w CV przykłady
- Empatia,
- Komunikatywność,
- Umiejętność zarządzania i rozwiązywania konfliktów,
- Inspirowanie i motywowanie innych,
- Elastyczny sposób myślenia i działania,
- Networking,
- Umiejętność tworzenia zespołów i budowania zaufania.
Odwiedź nasz profil na Facebooku!