Autentyczność w sprzedaży
Relacje z Klientem są kluczowym elementem, aby sprzedaż zakończyła się sukcesem. Czy autentyczność w sprzedaży pomaga w zdobyciu klientów i budowaniu biznesowej relacji? Czy profesjonalizm polega na udawaniu i ukrywaniu naszych słabości? Absolutnie nie!
Przeczytaj nasz artykuł dotyczący autentyczności w sprzedaży i dowiedz się, dlaczego w sprzedaży liczy się nie tylko produkt, ale też sposób jego prezentacji!
Autentyczność w pracy handlowca
Pracą doradcy handlowego jest sprzedaż produktów u Klienta. Jak wzbudzić sympatię i zaufanie do własnej osoby, aby nasz rozmówca chciał nawiązać z nami współpracę? W kilku krokach jesteś w stanie pokonać swoje słabości i zwiększyć efektywność w pracy. Wystarczy odrobina motywacji i chęci, by w krótkim czasie zauważyć pozytywne zmiany. Nie czekaj, zacznij pracę nad sobą już dziś.
Czym jest savoir-vivre w zawodzie handlowca? Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów, dzięki którym poznasz zagadnienia z zakresu rozwoju osobistego.
Na autentyczność handlowca składają się cechy, które mocno powiązane są z autoprezentacją. To właśnie ona sprawia, że nasi odbiorcy potrafią odczytać komunikaty, jakie do nich wysyłamy. Podstawą cechą dobrego sprzedawcy jest też to, że po prostu da się go lubić. Jest życzliwy, potrafi słuchać i aktywnie poszukuje idealnego rozwiązania dla Klienta. Przeczytaj o pozostałych cechach budowania swojej wiarygodności.
Autoprezentacja w zawodzie handlowca
To najważniejszy punkt, jeśli chodzi o autentyczność w sprzedaży. Wyobraź sobie, że oglądasz w Internecie ważne wystąpienie. Twoją uwagę zwraca to, że mówca ma niepełną wiedzę, gubi chronologię wypowiedzi i nerwowo chodzi w kółko. Co myślisz? Możliwe to, że osoba na scenie zdecydowanie nie jest zadowolona z tego, że przydzielono jej to zadanie. Z całą pewnością, wolałaby siedzieć cichutko przy biurku, wykonując codzienne obowiązki.
Nie zapomnij, że na Twój wizerunek handlowca wpływa także dress code. Czym jest business casual dowiesz się czytając naszego bloga.
Autoprezentacja to nie tylko to, co mówisz, ale też to jaką przyjmujesz postawę oraz jaką masz mimikę. Możesz być najlepiej przygotowaną osobą w całym teamie, znać wszystkie dane i całą teorię mieć w małym palcu, ale zjada Cię stres podczas wystąpień. To się zdarza, jest normalne i … co najważniejsze do wyćwiczenia.
Aby być przekonującym, należy samemu uwierzyć we własne możliwości i posługiwać się językiem korzyści. Następnie trzeba ćwiczyć: w domu przed lustrem, w samochodzie podczas przejażdżki, w myślach w sklepie spożywczym, zawsze i wszędzie. Stwarzaj sam okazje do wypowiadania się, do rozmowy z obcymi ludźmi, do dopytywania o szczegóły w sklepie budowlanym. Zobaczysz, że to nie takie trudne, a z czasem zaczniesz to lubić, bo będziesz w tym coraz lepszy. Potrafisz to, tylko otwórz się na dialog.
Produkt najwyższej jakości
Twoja autentyczność w sprzedaży wzrasta, gdy oferujesz Klientom najwyższej jakości produkt. Kiedy podczas prezentacji produktu, często pojawiają się słowa: chyba, być może, prawdopodobnie – oznacza to, że coś ukrywasz. Oferuj Klientom najlepsze produkty, a nie będziesz musiał uważać na słowa. Jeśli chcesz, możesz wzbogacić swoją prezentację takimi zwrotami: z całą pewnością, niewątpliwie, niezawodny.
Specjalne traktowanie Klienta podczas sprzedaży
Klienci lubią być traktowani w sposób szczególny. Wówczas czują, że osoba, z którą rozmawiają, potrafi się z nimi dogadać i spełnić ich oczekiwania. W takich sytuacjach relacja Klient – Sprzedawca przeradza się w długoterminową współpracę, ponieważ Klient chętniej będzie kontaktował się z osobą, która stara się dostosować ofertę specjalnie do rozmówcy, a nie traktuje go jak każdego innego Klienta. Ten czynnik, jest ważny, jednak trzeba uważać, by nie obiecywać gruszek na wierzbie. Niezrealizowanie ustaleń, wiąże się z utratą zaufania, które ciężko odzyskać, a autentyczność w sprzedaży osiągnie poziom krytycznie niski.
Czas reakcji na zadane pytanie wpływa na autentyczność
Jak Klienci sprawdzają czy znasz się na tym, co robisz? Zadają pytania. Jedni szczegółowe, drudzy bardzo ogólne. Twoja profesjonalna odpowiedź jest potwierdzeniem tego, że jesteś przedstawicielem firmy, zdobyłeś wszystkie kompetencje i możesz rzetelnie przeprowadzić proces sprzedażowy. Ważne też jest obalanie mitów i wyprowadzanie z błędnego myślenia Klientów. To normalne, że starają się pozyskać wiedzę z różnych źródeł, dlatego pojawiają się rozbieżności pomiędzy tym, co pewne, a tym, co zasłyszane od sąsiada. Musisz być pewny swojej wiedzy i umiejętnie z niej korzystać, gdy nadarzy się ku temu okazja. Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem i znasz się na wykonywanym przez Ciebie zawodzie.
Prawdomówność a sprzedaż
Na pytania odpowiadaj zawsze zgodnie ze stanem faktycznym, a nie zgodnie z tym, co Klient chciałby usłyszeć. Najgorszym wyborem jest zatajanie informacji czy okłamywanie Klienta. Takie zachowanie rzutuje nie tylko na Ciebie, ale także psuje dobre imię firmy, w której pracujesz. Kłamstwo jest zawsze najgorszym wyborem. Jeśli czegoś nie jesteś pewien, po prostu powiedz Klientowi, że wrócisz do niego z informacją. Będzie to wyglądało zdecydowanie lepiej niż lawirowanie.
Poznaj różnicę między perswazją a manipulacją czytając nasz artykuł.
Otwartość
Otwartość to umiejętność korzystania z nowych okazji, które mogą dać Ci korzyść w życiu zawodowym czy prywatnym. Zamknięcie się na nowe rozwiązania, pomysły i sposoby myślenia jest pierwszym krokiem do nudy w pracy i wypalenia zawodowego. Trzeba stale poszukiwać alternatywnych możliwości i ścieżek, by osiągnąć cel. Krążenie wokół tego, co znane i sprawdzone jest najbezpieczniejszym wyjściem. A w pracy handlowca trzeba czasem podjąć ryzyko i wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję np. do rozpoczęcia krótkiej pogawędki z potencjalnym Klientem.
Praca w wiarygodnej firmie
Opinie na temat firmy, w której pracujesz, mają bardzo duży wpływ na efektywność Twojej pracy. Jeśli wszystkie powyższe czynniki masz odhaczone, a nadal czujesz, że coś jest nie tak, przypatrz się, jak Klienci postrzegają oferowane przez Ciebie produkty i Twojego pracodawcę. Może czas wyeliminować najsłabsze ogniwo i zdecydować się na zmianę pracy? Aplikuj do Columbus Elite. Formularz znajdziesz tu.
Aby uniknąć ciągłych zmian pracodawcy, od razu podejmij właściwą decyzję. Nie trać czasu na pracę w małych firmach, u których Twoja ścieżka zawodowa osiągnie maksymalnie próg juniora. Miej ambicje i aplikuj do takich firm, które od początku informują Cię o ścieżce rozwoju, zapewniają szkolenia i wysokie wynagrodzenie. Twoja wiarygodność wzrasta, razem ze stanowiskiem, które zajmujesz. Bądź najlepszy, staraj się i pracuj rzetelnie. W szybkim czasie awansujesz na stanowisko dyrektorskie. Wystarczy tylko chcieć.
Czy autentyczności można się nauczyć?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy zastanowić się, kiedy tak naprawdę jesteśmy autentyczni i wiarygodni? Spieszymy z odpowiedzią! Kiedy sytuacja, w której się znaleźliśmy, jest dla nas komfortowa i znajoma. Wiadomo, że nowe sytuacje mogą być stresujące i wprowadzać lekką dezorientację. Jednak z upływem czasu zaczniesz się oswajać i nabierać coraz większej pewności siebie.
Przykład: Gdy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, masz w głowie milion myśli. Nie wiesz czego się spodziewać, a za chwilę masz opowiadać o sobie osobom, które widzisz pierwszy raz w życiu. Spokojnie, rekruterzy zdają sobie sprawę, z tego, że może być to dla Ciebie sytuacja niecodzienna oraz że właśnie wychodzisz ze swojej strefy komfortu. Dlatego drżenie głosu czy początkowe speszenie, są w zupełności usprawiedliwione. Gwarantujemy, że im dłużej będzie trwało spotkanie, tym swobodniej będziesz się czuł.
Jak widzisz, przełamywanie swoich słabości jest dla Ciebie korzystne, ponieważ rozwijasz umiejętności miękkie i poprawiasz swoją zdolność autoprezentacji. A to bardzo ważne, zwłaszcza gdy Twoja praca polega na sprzedaży. A więc tak, autentyczności w sprzedaży (i nie tylko!) można się nauczyć, wystarczy tylko odrobina cierpliwości i samozaparcia.
Czy warto postawić na autentyczność w sprzedaży?
Budowanie zaufania opartego na autentyczności to klucz do sukcesu. Każda osoba działająca w sprzedaży musi pamiętać, że przychodzi do Klienta z pomocą i odpowiedzią na jego potrzeby, a nie z produktem, który ma do sprzedania.
Doradca Handlowy musi posiadać zakres kompetencji miękkich, a przede wszystkim, mieć wpojone umiejętność budowania pozytywnych relacji z Klientem. Właściwe podejście do Klienta poprzez skuteczne rozwiązanie jego problemów to misja sprzedawcy. Dlatego pracując jako Doradca Energetyczny musisz być zaznajomiony z tematem całej branży odnawialnych źródeł energii oraz dostępnymi na rynku ekoenergetycznymi rozwiązaniami.
Cechy osoby pracującej w sprzedaży
Fundamentem pozyskiwania Klientów jest wiedza i umiejętne przedstawienie jej. Słuchaj i poznaj potrzeby swoich Klientów. Merytoryczna dyskusja, analiza potrzeb oraz przedstawienie wariantów i możliwości, to cechy prawdziwego handlowca. Pamiętaj także, by koncentrować się na każdym Kliencie w sposób indywidualny. Możemy to zrobić, podchodząc do niego „nieszablonowo”, proponując mu indywidualną ofertę, skrojoną pod niego.
Bycie sobą, zamiast udawanie kogoś, kim nie jesteśmy połączone z odrobiną entuzjazmu może okazać się kluczem do sukcesu. Korzystając z gotowych schematów i stosując znane techniki sprzedażowe, które nie wyglądają naturalnie nie utorujesz sobie drogi do sukcesu. Buduj swój własny sposób i pracuj nad swoją osobowością. Szczerość i dobre przygotowanie są najważniejsze w zawodzie handlowca.
Wiarygodność marki to fundament sprzedaży
Autentyczna w sprzedaży to marka, dla której jakość i najwyższe standardy to podstawa. Jednak nie tylko. Co jeszcze buduje wiarygodność marki i sprawia, że zdobywa ona rzeszę fanów?
- Wszyscy pracownicy firmy znają i przestrzegają misję, strategię czy realizują ważne projekty przedsiębiorstwa. To ważne, ponieważ wszystkie te osoby mają wspólny mianownik, coś co ich łączy i daje satysfakcję z pracy. Czują, że stanowią część zespołu i właśnie to uczucie motywuje ich do działania każdego dnia.
- Wiarygodność i autentyczność w sprzedaży wiąże się z tworzeniem własnej, indywidualnej historii, którą napędzają ważne pobudki, np. środowiskowe czy społeczne. Jeśli marki będą kopiować pomysły i tylko pozornie troszczyć się, np. o ekologię, to szybko konsumenci się o tym przekonają i przyniesie to odwrotny skutek do pożądanego. Robienie czegoś na pokaz tylko naraża firmę na śmieszność i sztuczność.
- Pracownicy chcą być częścią firmy, chcą ją rozwijać i dobrze się w niej czuć. To przekłada się na budowanie pozytywnych relacji z klientem. Kiedy pracownik jest zadowolony ze swojego pracodawcy, wie, że pracuje w porządnej firmie, będzie takie sygnały wysyłał do Klientów.
- Ma unikalny styl bycia, swoją szatę graficzną. Angażuje się w ciekawe przedsięwzięcia, stosuje nietuzinkowe akcje promocyjne, przez co buduje swoją renomę i rozpoznawalność. Z perspektywy handlowca jest to istotne, ponieważ łatwiej jest o skuteczną sprzedaż, gdy Klient słyszał o firmie, w której za chwilę dokona zakupu.
Najważniejsze to nie przejmować się porażkami i robić swoje. Jeśli zniechęcisz się na początku, kolejne wyzwania już nie będą dla Ciebie przyjemne podczas ich realizowania. Staraj się wyciągać lekcję z każdego spotkania z Klientem. Po każdym spotkaniu zrób jego krótką analizę. Przypomnij sobie reakcje Klienta na to, co mówiłeś. Zastanów się, nad którą częścią prezentacji możesz jeszcze ulepszyć. W ten sposób dojdziesz do perfekcji. Będziesz przygotowany, wiarygodny i merytoryczny, a tego Klienci oczekują najbardziej.
Jakie masz wnioski? Czy autentyczność w sprzedaży jest dla Ciebie ważna? 🙂 Chcesz wiedzieć, jak poradzić sobie z wymagającym Klientem? Przeczytaj kilka porad na naszym blogu.
Dołącz do nas na facebooku. Na bieżąco wrzucamy na nasze profile ciekawostki z życia firmy.