Przejdź do treści
Blog.

Elektryczne samoloty sposobem na tanie latanie

Ta wiadomość to gratka dla fanów podniebnych podróży! W tym roku zaprezentowano największy na świecie elektryczny samolot. Szykujcie się, ponieważ będzie on przeznaczony do komercyjnych lotów, więc można zafundować sobie ekologiczną podróż w przestworzach.

Elektryczne samoloty pasażerskie

Wielkim osiągnięciem mogą pochwalić się firmy Magnix i AeroTEC ze Stanów Zjednoczonych. Testowali lot elektrycznym pasażerskim samolotem i odnieśli sukces! Podróż trwała pół godziny i odbyła się bez komplikacji, więc jest to spory powód do dumy. To wydarzenie jest początkiem rewolucji w branży lotniczej.Mowa o samolocie Cessna 208B Grand Caravan, który jest modelem testowym, ponieważ oficjalny certyfikat nowego napędu zostanie wydany dopiero pod koniec 2021 roku. Z upływem czasu i wraz z pozyskiwaniem nowej wiedzy, samolot będzie mógł osiągać coraz to lepsze wyniki. Docelowo, maszyna będzie wykonywała kursy komercyjne do 100 mil z 10 pasażerami na pokładzie. Cessna jest napędzana silnikiem o mocy 750 KM, dzięki której był możliwy półgodzinny lot z lotniska Moses Lake. Jedynym mankamentem tego rodzaju samolotów jest krótki czas podróży, dlatego na chwilę obecną, będą one produkowane z myślą o krótszych trasach do pokonania.

Polska też ma swój podniebny, lekki sprzęt

Alpha Electro – to nazwa polskiego ultralekkiego samolotu elektrycznego, który jest produkowany seryjnie. Zdecydowanie ma on inne zastosowanie niż jego większy kolega zza oceanu. Nasz rodzimy produkt wykorzystuje się do szkolenia przyszłych pilotów. Sprawdza się idealnie, np. podczas próby startu, lądowania, lotów po okręgów czy w strefie.Dzięki optymalnie dobranym parametrom samolot może osiągnąć prędkość nawet 160 km/h i pokonać dystans 140 km w nie dłuższym czasie niż 1,5h. Jeśli chodzi o serce samolotu, czyli silnik napędowy, to ma on moc 60 kW, a bateria ma pojemność 21 kWh. Jego cechą rozpoznawczą jest krótki start i wznoszenie ponad 1000 fpm (5 m/s). Projektanci zadbali o bezpieczeństwo pilota wyposażając samolot w spadochronowy system ratunkowy.

Wielką zaletą Alphy jest to, że obsługuje się ją dokładnie tak samo jak samolot spalinowy. To wielkie ułatwienie dla osób, które siadają za sterami różnych samolotów. Nie jest koniecznością poświęcanie czasu na zapoznawanie się z funkcjonowaniem maszyny. Dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z lataniem, nauka podstawowych manewrów w Alphie będzie zdecydowanie przyjemniejsza z ekonomicznego punktu widzenia. Koszt eksploatacji samolotu elektrycznego jest zdecydowanie niższy niż przy standardowych samolotach napędzanych wysokoenergetycznymi paliwami.

Tanie i ekologiczne latanie

Ekologiczne samoloty to ukłon w stronę przyrody. Jak widać nawet w branży lotniczej można wprowadzić modyfikacje, które przyczynią się dla środowiska naturalnego. Silniki elektryczne spowodują zmniejszenie emisji CO2, a przy okazji redukcja poziomu natężenia dźwięku. W przypadku Alpha Electro dodatkową zaletą dla środowiska jest to, że są zasilane stacjami ładującymi. Z biegiem lat będą dostępne na większości lotnisk. Zdecydowanym fenomenem jeśli chodzi o lotnictwo jest samolot Solar Impuls 2. Jest to samolot, który okrążył kulę ziemską. Przelot ten był możliwy dzięki zasilaniu energią słoneczną, którą pozyskiwało aż 17 tysięcy paneli fotowoltaicznych! Jest to niebywałe osiągnięcie, ponieważ samolot pokonał 40 tysięcy kilometrów, a cała podróż trwała ok. 500 godzin. Inwestycja ta kosztowała 100 milionów dolarów i była to pierwsza taka wyprawa, wierzymy, że nie ostatnia.

Konstruktorzy w branży lotniczej prześcigają się w pomysłach na szukanie rozwiązań przynoszących oszczędności przy produkcji samolotów. Cieszymy się, że dostrzegają oni potencjał w napędach elektrycznych lub z odnawialnych źródeł energii. Z niecierpliwością czekamy na rozwój wydarzeń i mamy nadzieję, że elektryczne samoloty pasażerskie w niedalekiej przyszłości będą standardem.

Byłeś już na naszym Facebook’u?