Przejdź do treści
Blog.

Elevator pitch — jak sprzedać produkt w 30 sekund

W sprzedaży bezpośredniej prezentacja produktu lub usługi to centralny element spotkania handlowca z klientem. Metod i technik na skuteczną sprzedaż jest wiele. Ich znajomość z pewnością może nam pomóc w codziennej pracy. W tym artykule omówimy czym jest elevator pitch i jak się do niego przygotować. 

Elevator pitch to nie tylko „rozmowa w windzie” a tak naprawdę krótka prezentacja Twojej osoby, firmy czy pomysłu na biznes. Czy warto stosować elevator speech podczas spotkań sprzedażowych z klientem? Co musisz wiedzieć o tej metodzie?

Co to jest elevator pitch?

Elevator pitch inaczej elevator speech to krótka około trzydziestosekundowa prezentacja produktu, usługi lub osoby. Ma ona na celu przykuć uwagę naszego rozmówcy. Dzięki temu osiągniemy zamierzony cel tak jak np. sprzedaż. Sformułowanie elevator pitch po polsku możemy przetłumaczyć jako przemówienie w windzie — krótka forma dotyczy czasu, jaki zajmuje przejazd windą. 

Elevator pitch wykorzystuje się często do opisania samego siebie, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jak przygotować się na rozmowę rekrutacyjną na stanowisko handlowca? Przeczytaj naszego bloga i poznaj przykładowe scenki sprzedażowe

 

Chris O’Leary i zasada 9C 

Tworząc krótką prezentację, która ma przekonać słuchacza do zakupu, pamiętaj o przestrzeganiu tzw. zasady 9C autorstwa Chrisa O’Leary’ego.

Skuteczna elevator pitch powinna być:

  1. Zwięzła – zawierająca jedynie konkretne informacje
  2. Przejrzysta – prosty i zrozumiały język
  3. Przekonująca – przedstawiająca najważniejsze wątki
  4. Wiarygodna – jako mówca, musisz wzbudzać zaufanie
  5. Treściwa – przedstawiająca fakty i argumenty
  6. Konkretna – nie zawierająca dodatkowych szczegółów
  7. Indywidualna – dopasowana do konkretnego odbiorcy
  8. Spójna – wszystkie informacje powinny prowadzić to jednego wniosku
  9. Konwersacyjna – powinna zachęcać słuchacza do zadawania pytań

 

Elevator pitch przykłady

Podwyżki cen prądu dotknęły każdego, dlatego wierzę, że nasza oferta na instalację fotowoltaiczną pozwoli Państwu obniżyć rachunki za energię, zyskać niezależność i bezpieczeństwo. Columbus jest liderem branży OZE w Polsce. Od 10 lat dostarczamy ekoenergetyczne rozwiązania dla domów. Jako Columbus Elite udało nam się pomóc ponad 27 000 klientom.

Czy elevator pitch to skuteczna metoda pomagająca w sprzedaży?

Krótka forma zawierająca najważniejsze treści nie gwarantuje sukcesu. Stworzenie 30-sekundowej prezentacji, która osiągnie zamierzony efekt to nie lada wyzwanie. Skuteczna prezentacja w windzie, czyli elevator pitch ma na celu przekazanie odbiorcom wystarczającej ilości informacji, aby zrozumieli, o czym mówisz i chcieli dowiedzieć się więcej.

Ten sposób przedstawiania oferty ma jedną, podstawową wadę — skupia się wyłącznie na mówcy. Jak wiemy, podstawą udanej transakcji jest poznanie potrzeb klienta. Nie jest to możliwe, gdy głos zabieramy wyłącznie my sami. Może nam jednak pomóc przyciągnąć zainteresowanie klienta, dzięki czemu łatwiej nam będzie przekonać go do rozmowy. Często pierwsze wrażenie, jakie robimy na rozmówcy, ma decydujący wpływ na cały przebieg rozmowy sprzedażowej.  

Potraktuj elevator speech jako zaproszenie do rozmowy

Elevator pitch ma przede wszystkim przykuć uwagę słuchacza, jeśli połknie on haczyk, będziesz mieć okazję przedstawić pełną prezentację, w której przedstawisz więcej informacji i szczegółów.

Używanie elevator pitch podczas prezentacji produktu potencjalnemu klientowi pozwoli Ci także zaoszczędzić czas. Jeśli osoba, z którą rozmawiasz nie chce dowiedzieć się więcej na temat oferowanego przez Ciebie produktu, to nie jest to Twój docelowy odbiorca.

Chociaż oczywiście ważne jest, abyś ostatecznie sprzedał swój produkt, nie ma sensu próbować sfinalizować transakcji, jeśli Twój rozmówca nie ma potrzeby jego nabycia. Czas w pracy handlowca jest niezwykle ważny. Jak poprawić umiejętność zarządzania czasem? Dowiedz się z naszego bloga

Poszukując pracy warto znać elevator pitch i przygotować się krótką autoprezentację. Przeglądasz oferty pracy ale żadna nie spełnia Twoich oczekiwań? Zależy Ci na elastycznym czasie pracy, możliwościach rozwoju i wysokich zarobkach? Sprawdź kogo szukamy na pracadlahandlowca.pl