Przejdź do treści
Blog.

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych

Parlament Europejski w Strasburgu zagłosował za ograniczeniem dopuszczalnej emisji CO2 przez nowe auta o 100 %. W związku z tym rok 2035, ma być datą od której na terenie Unii Europejskiej obowiązywał będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Czy jesteśmy gotowi na takie zmiany?

Zakaz samochodów spalinowych

Programem Fit for 55, wprowadza zakaz rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Tym samym po 2035 roku w salonach mają być sprzedawane wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Co to oznacza dla właścicieli samochodów spalinowych? 

Głosowanie podtrzymuje kluczowy filar planów Unii Europejskiej polegających na zmniejszeniu emisji netto ocieplenia planety o 55 procent do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. Wymaga to szybszej redukcji emisji ze strony przemysłu, energetyki i transportu. Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Europie, którego celem jest przyspieszenie przejścia Europy na pojazdy elektryczne i zachęcenie producentów samochodów do znacznych inwestycji w elektryfikację może mieć kluczowe znaczenie w walce ze zmianami klimatu.

Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń będzie tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – skomentował decyzję PE holenderski polityk Jan Huitema (źródło: swiatoze.pl)

Już od dłuższego czasu producenci samochodów zapowiadali przejście na elektromobilność. A decyzja podjęta przez Parlament Europejski z pewnością przyspieszy te działania. 

Czy to koniec samochodów spalinowych?

Od kiedy zakaz sprzedaży samochodów spalinowych? Od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej nie będzie można sprzedawać nowych aut wyposażonych w silniki spalinowe. Jedynym źródłem napędu nowych aut pozostaną wyłącznie silniki elektryczne. Program Fit for 55, zakłada obniżenie emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. i dojście do neutralności klimatycznej w 2050 r. Dlatego po 2035 roku nie kupimy nowych samochodów spalinowych. Dotyczy to zarówno samochodów z silnikami Diesla, benzynowych jak i hybrydowych. 

Koszt utrzymania samochodów spalinowych rośnie i z pewnością będzie rósł dalej. Jedynym z czynników z pewnością są rosnące ceny paliw. Jeszcze większe koszta ponosi środowisko. Dekarbonizacja transportu drogowego jest ważna dla osiągnięcia długoterminowych celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu. To właśnie samochody spalinowe w UE odpowiadają za ponad 12% emisji gazów cieplarnianych. Dlatego tak ważne jest by również transport, odpowiadający za pogłębiający się kryzys klimatyczny przeszedł transformację jaką jest elektryfikacja. 

Wprowadzony zakaz sprzedaży aut wykorzystujących paliwa kopalne, z pewnością nie spowoduje natychmiastowego końca samochodów spalinowych. Zarejestrowane już wcześniej auta nadal będą jeździć po europejskich ulicach przez kolejne kilkanaście lat. Auta z silnikiem na benzynę czy diesla nadal będzie można nabyć z rynku wtórnego. Zmiana i przejście na pojazdy zeroemisyjny będzie zachodzić stopniowo. 

Zakaz produkcji samochodów spalinowych w Europie – rosnąca liczba samochodów elektrycznych 

Pojazdy elektryczne są ważnym elementem realizacji globalnych celów dotyczących zmian klimatycznych. Odgrywają one znaczącą rolę w ścieżkach łagodzących, które ograniczają ocieplenie do znacznie poniżej 2C lub 1,5C, co byłoby zgodne z celami Porozumienia Paryskiego. Jednak, chociaż żadne emisje gazów cieplarnianych nie pochodzą bezpośrednio z pojazdów elektrycznych, są one zasilane energią elektryczną, która w wielu częściach świata nadal jest w dużej mierze wytwarzana z paliw kopalnych. Energia jest również wykorzystywana do produkcji pojazdu. Według dostępnych danych, pojazdy elektryczne są jednak odpowiedzialne za znacznie niższe emisje w całym okresie ich użytkowania niż pojazdy konwencjonalne z silnikami spalinowymi.

Rynek pojazdów na napędem elektrycznym znacznie przyspieszył w ostatnich miesiącach według licznych danych. W minionym roku, sprzedaż zeroemisyjnych samochodów wzrosła ponad dwukrotnie! Specjaliści szacują, że w 2022 roku zainteresowanie rynku autami zasilanymi elektrycznie w zwiększy się o kolejne 60%. 

Jak wygląda elektromobilność w Polsce?

Również w Polsce rośnie liczba aut elektrycznych, stacji ładowania oraz rozbudowywane są sieci ładowarek. Jednak ten wzrost nie jest tak szybki jak w innych krajach europejskich. Aby nadać tempo zmianom musi powstać jak najwięcej punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wtedy wyzwanie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych będzie realne.

– Przegłosowany przez Parlament Europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych to kolejny czynnik, który przyspieszy nieuchronną transformację sektora transportu w Polsce. Obecnie nasz kraj nie jest jednak na nią gotowy pod względem infrastrukturalnym – Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. 

Po 2035 roku z salonów w Unii Europejskiej mają zniknąć samochody spalinowe. Czy jesteśmy gotowi na te zmiany? O ile na ternie Unii Europejskiej nie z transformacją sektora motoryzacyjnego na zeroemisyjny nie będzie problemu, to Polska stoi przed wielkim wyzwaniem. Ponadto, wysokie ceny samochodów elektrycznych mogą wielu osobom uniemożliwić zakup pojazdu. 

W Polsce mamy około 45 tysięcy samochodów elektrycznych, natomiast spalinowych ponad 28 milionów. Warto także zaznaczyć, że dwie trzecie samochód w Polsce zakupywany jest właśnie z rynku wtórnego. Przejście na bezemisyjne samochody mogą ułatwić rządowe dofinansowania do zakupu aut elektrycznych. Jednym z nich jest Mój Elektryk w którym można otrzymać do 27 000 zł dofinansowania. 

Zakaz sprzedaży samochodów osobowych z silnikami spalinowymi staje się powszechną polityką łagodzenia zmian klimatycznych. Zastanawiałeś się kiedyś, jak zmiany klimatu wpływają na pory roku? Przeczytaj naszego bloga. Czy ambitne plany zostaną wcielone w życie? Nie wiadomo. Pewne jest jednak, że po 2035 roku zakup aut spalinowych nadal będzie możliwa z tym, że będą pochodziły z rynku wtórnego.Transport odpowiada za 25 procent emisji powodujących ogrzewanie planety w Europie, a emisja gazów cieplarnianych z tego sektora wzrosła w ostatnich latach, zagrażając wysiłkom mającym na celu zapobieżenie niebezpiecznym poziomom zmian klimatycznych. 

Zapraszamy na naszego Facebooka.