Przejdź do treści
Blog.

Scenka sprzedażowa – rozmowa kwalifikacyjna dla handlowca

Rozmowa rekrutacyjna na stanowisko doradcy handlowego może przebiegać niestandardowo. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jako kandydat na stanowisko związane ze sprzedażą, zostaniesz poproszony o odegranie scenki sprzedażowej w celu pokazania swoich umiejętności. Czym jest scenka sprzedażowa? Jak może wyglądać scenka do odegrania? Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej? 

Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko handlowca 

Rozmowa rekrutacyjna w branży sprzedaży to jedna z najtrudniejszych rozmów kwalifikacyjnych, ponieważ osoby przeprowadzające rozmowę będą miały wysokie oczekiwania co do Twoich zdolności przekonywania. Jako doradca handlowy musisz potrafić rozpoznawać i analizować potrzeby klientów. Właśnie te umiejętności warto wykorzystać podczas rozmowy z rekruterem!

Jako przedstawiciel handlowy masz wyjątkową okazję, aby odnieść sukces podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Po prostu myśl o sobie jako o produkcie i stosuj te same zasady, których używałbyś podczas każdego spotkania sprzedażowego. Zademonstruj swoje zalety i zdolności negocjacyjne. 

Szukasz pracy i nie wiesz jak powinno wyglądać CV, aby przyciągnąć uwagę pracodawcy? Czym wyróżnia się CV handlowca? Sprawdź nasze porady!

Scenka sprzedażowa — rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli jesteś dobrym sprzedawcą, powinieneś być w stanie sprzedać siebie. Pomyśl o tym z punktu widzenia firmy – jeśli nie jesteś w stanie sprzedać siebie, jak zamierzasz sprzedać ich produkt? Będziesz ich również reprezentował na rynku, więc miej to na uwadze podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Ciężko jest przewidzieć, jak będzie wyglądać rozmowa rekrutacyjna i jaką scenkę sprzedażową będziesz musiał odegrać. Scenariuszy jest wiele, a każda firma rządzi się innymi prawami. Jest jednak kilka zasad, które mogą Ci pomóc. 

  •  Poznaj firmę, do której rekrutujesz, nie tylko produkty i usługi, ale też wartości i obrane cele. 

Dlaczego warto znać informacje o firmie?

Kluczem do przygotowania się do rozmowy handlowej jest zrozumienie specyfiki pracy. Podobnie jak w przypadku poszukiwania potencjalnego klienta w celu nawiązania kontaktu, należy zbadać firmę, aby ułatwić zapoznanie się z osobą przeprowadzającą rozmowę kwalifikacyjną. Takie postępowanie pokazuje, że jesteś kompetentnym i zaangażowanym kandydatem. 

Zdobyta wiedza pokazuje Twoje przygotowanie i zainteresowanie danym stanowiskiem. Pracodawca często chce widzieć, że jesteś entuzjastycznie nastawiony do pracy dla danej firmy, a nie tylko do pracy w ogóle.

  • Pokaż, że potrafisz pracować w zespole i masz wiele do zaoferowania całej organizacji 

Warto pokazać, że angażujesz się w rozwój całej firmy — wskaż możliwy wkład w kulturę i   dynamikę całego zespołu. Podczas rozmowy pokaż, że jesteś graczem zespołowym i wierzysz w misję organizacji, do której kandydujesz. Zapewnij rekrutera, że ​​możesz z powodzeniem pracować zarówno w zespole, jak i samodzielnie. Chcesz, aby wiedzieli, że jesteś otwarty i potrafisz pracować z zespołem, ale nie jesteś nadmiernie zależny i nie potrzebujesz stale pomocy.

  • Przedstaw swoje techniki sprzedaży i umiejętności miękkie 

Udana kariera w sprzedaży wymaga szerokiego zakresu umiejętności, pewnej predyspozycji, ambicji, nastawienia na rozwój oraz wielu innych kluczowych cech. Pokaż, że budujesz relacje z klientami poprzez spersonalizowaną, unikalną i odpowiednią rozmowę. Żaden klient nie jest taki sam, a umiejętność budowania relacji z różnymi klientami to klucz do sukcesu w zawodzie handlowca. Pamiętaj, że uśmiech w pracy jest równie ważny! Chcesz wiedzieć, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Przeczytaj porady na naszym blogu. 

  • Scenka sprzedażowa – przećwicz przed spotkaniem

Scenki sprzedażowe na rozmowie kwalifikacyjnej są częste w zawodzie handlowca. Nietypowa sytuacja nie będzie dla ciebie aż tak stresująca, jeśli się na nią przygotujesz! Bądź pewny siebie i unikaj emocji, które mogą wskazywać na niepokój i stres

  • Zamknij transakcję

Tak jak w przypadku każdego spotkania sprzedażowego, upewnij się, że rozmowa została odpowiednio zamknięta. Po czym poznać że rozmowa kwalifikacyjna poszła dobrze? Zapytaj! Jeśli uważasz, że wszystko poszło dobrze, zapytaj rekrutera, czy ma jakieś zastrzeżenia lub wymaga od Ciebie dalszych informacji. Upewnij się również, że zapytałeś konkretnie o kolejne kroki i przemyślenia na temat przebiegu rozmowy.

Scenki sprzedażowe — jaki jest ich cel?

Scenka sprzedażowa na rozmowie kwalifikacyjnej dla handlowca ma na celu sprawdzenie Twoich umiejętności handlowych i miękkich podczas potencjalnego spotkania z klientem. Dzięki niej rekruterzy mogą zdobyć najważniejsze informacje na temat kandydata. 

Scenki sprzedażowe pokazują kompetencje negocjacyjne, ponadto:

  • testują Twoją komunikatywność i kreatywność,
  • pokazują, jak radzisz sobie w stresujących sytuacjach,
  • jak radzisz sobie z trudnym klientem,
  • umiejętności miękkie,
  • kreatywność i otwartość,

Co jest ważne podczas odgrywania scenki sprzedażowej?

  • zbadanie potrzeb klienta,
  • zbudowanie relacji z klientem,
  • zamykanie sprzedaży,
  • pytania otwarte mogą pomóc Ci poznać oczekiwania klienta. 

Jak sobie radzić? Przykłady scenek sprzedażowych

Jak wyglądają zazwyczaj scenki sprzedażowe. Scenariusze mogą być naprawdę różne. Najczęstszy motyw scenek sprzedażowych to zadanie sprzedaży długopisu lub innego, drobnego przedmiotu. Innym spotykanym scenariuszem wywiadu sprzedażowego jest założenie konta w banku czy sprzedaż garnituru. Warto także poznać produkty lub usługi oferowane przez firmę, do której rekrutujemy. 

Zdarzają się także absurdalne scenariusze takie jak sprzedaż cegły czy kaloryfera na tropikalnej wyspie. W takich sytuacjach nie wolno tracić głowy! Wykorzystaj w pełni swoją kreatywność i zdolności negocjacyjne. Zapytaj od jak dawna klient (rekruter) myśli o zakupie danego produktu oraz wysłuchaj jego problemów i potrzeb. Udowodnij, że produkt w realny sposób wpłynie na poprawę jakości jego życia. 

Jakie są najważniejsze elementy podczas odgrywania scenki sprzedażowej?

  • zdiagnozowanie potrzeb klienta
  • słuchanie klienta
  • stworzenie potrzeby
  • stworzenie relacji z klientem
  • wymienienie korzyści dopasowanych do klienta
  • domknięcie sprzedaży

Dobry sprzedawca wie, że nie musi wciskać klientowi przedmiotu. Powinien cechować się otwartością, zdolnościami negocjacyjnymi oraz komunikatywnością. Jego zadaniem jest zbudowanie relacji, poznanie potrzeb i przedstawienie rozwiązania, które je zaspokoi. Musi także umieć wysłuchać jego obiekcji oraz obaw. 

Najczęstsze błędy podczas przeprowadzania scenek?

  • zachwalanie produktu, 
  • poddawanie się i brak umiejętności zbijania obiekcji klienta,
  • skupianie się na sobie i zadaniu zamiast na kliencie.

Szukasz pracy jako handlowiec?

Prowadzenie rozmowy sprzedażowej to podstawowa umiejętność każdego handlowca. W Columbus Elite wiemy, że równie ważny jest rozwój i odpowiednia motywacja. Szukasz pracy, w której będziesz mógł się rozwijać, a Twoje zarobki będą naprawdę wysokie? Dołącz do naszego zespołu — jesteśmy największą siecią sprzedażową branży OZE w Polsce. 

Śledź nas na Facebooku oraz Twitterze!