Przejdź do treści
Blog.
self branding

Marka osobista w zawodzie handlowca

Marka osobista to świetny sposób na pokazanie umiejętności, zainteresowań i celów zawodowych. Niezależnie od tego, czy używasz self brandingu do znalezienia nowej pracy, rozwoju firmy, czy po prostu do poszerzenia swojej profesjonalnej sieci — bez wątpienia jest on istotną częścią budowania Twojej reputacji zawodowej. Dowiedz się, czym jest marka osobista i jak jej budowanie może wpłynąć na Twoją karierę zawodową.

Self branding odnosi się do procesu budowania wizerunku publicznego dla grupy docelowej. Polega na starannym i dokładnym komunikowaniu swoich wartości, przekonań, celów i zamiarów. Marka osobista nie różni się zbytnio od marki biznesowej. Zamiast promować sklep lub produkt, promujesz siebie. Budowanie marki osobistej ma wiele korzyści, zarówno osobistych, jak i zawodowych. Może pomóc otworzyć przed Tobą wiele drzwi w przyszłości.

W tym artykule zagłębimy się w to, czym jest marka osobista i dlaczego warto ją rozwijać!

Spis treści:

Czym jest marka osobista?

Personal branding to ciągły proces marketingu Twoich atrybutów, osobowości i umiejętności. Reprezentuje to, kim jesteś jako jednostka i pomaga budować pozytywną reputację – zarówno osobistą, jak i zawodową.

Każdy może zbudować markę osobistą, a to, jak jesteś postrzegany, opiera się na wszystkim co sobą reprezentujesz. Dlatego warto zastanowić się nad tym, co publikujesz w mediach społecznościowych, witrynach internetowych lub innych mediach online, oraz jak komunikujesz się z innymi. 

Budowanie marki osobistej jest bardzo istotne jeśli chcemy rozwijać swoją karierę, budować nowe kontakty i możliwości. Self branding to wykreowany przez nas wizerunek przez który postrzegają nas inni tj. pracodawcy czy kontrahenci. A ponieważ 43% rekruterów przyznaje, że często sprawdza profile kandydatów w intrenecie, stworzenie atrakcyjnej marki osobistej jest taj ważne. Nie chodzi jednak o bycie fałszywym – nie tworzysz fikcyjnej postaci. Przedstawiasz aspekty swojej osobowości i prezentujesz się w najlepszym możliwym świetle, aby osiągnąć biznesowe cele. Istnieje prosty sposób na posiadanie oryginalnej marki osobistej — bycie autentycznym.

Branding osobisty jest szczególnie istotny w branży sprzedaży, w której tak ważne jest budowanie zaufania. W zawodzie handlowca, wizerunek pozwala wyróżnić się na rynku i przedstawić swoją osobę jako profesjonalistę w danej dziedzinie. 

marka osobista w zawodzie handlowca

Gdzie jest widoczna Twoja marka osobista i kto ją widzi?

Kto widzi Twoją markę osobistą? Krótko mówiąc, wszyscy. Niezależnie od tego, czy są to klienci, pracodawcy, rekruterzy, a nawet koledzy, rodzina czy przyjaciele – Twoja osobista marka jest widoczna dla każdego, z kim wchodzisz w interakcję. Twoja marka dominuje prawie we wszystkim, co robisz, czy to online, czy osobiście. 

Oto kilka obszarów w których możesz zaprezentować swoją markę:

  • Media społecznościowe,
  • Twoje CV i list motywacyjny,
  • Wywiady,
  • Konferencje lub wydarzenia.

Chcesz dowiedzieć się jak napisać CV, tak aby przyciągnęło uwagę? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad! 

Media społecznościowe a self branding

Budując swoją markę, należy zadbać o swoje profile na portalach społecznościowych. Nasz wizerunek powinien być spójny. Warto udostępniać wartościowe i rzetelne informacje i komentować treści dzięki którym budujemy swój profesjonalizm w oczach odbiorców. W budowaniu marki z pewnością pomoże także zamieszczanie komentarzy na branżowych stronach – udzielając się na kanałach społecznościowych prezentujemy się szerszej grupie odbiorców. 

Dlaczego potrzebujesz marki osobistej?

Dzięki aktywności i obecności w social mediach możesz pracować nad budowaniem osobistej marki, która przemawia do ludzi na całym świecie. Pozytywna marka osobista może nie tylko pozwolić wyróżnić się wśród rekruterów, ale może również poprawić Twoje perspektywy, jeśli chodzi o zakładanie własnego biznesu, przyciąganie potencjalnych klientów lub po prostu zdobywanie nowych kontaktów w Twojej dziedzinie.

Niezależnie od tego, czy chodzi o blogowanie o przemyśleniach na temat branży w której pracujesz, czy kontaktowanie się z odpowiednimi ludźmi w mediach społecznościowych, będziesz demonstrować zarówno wiedzę, jak i zaangażowanie w wybranej dziedzinie. Nie wspominając już o budowaniu poczucia zaufania i reprezentowania swoich umiejętnościach – tak ważnych w zawodzie handlowca. 

Powody dla których warto tworzyć personal branding:

  • Marka osobista to świetny sposób na zademonstrowanie swoich umiejętności i wiedzy na określony temat, 
  • Pomaga wyróżnić się z tłumu,
  • Daje większe możliwości w pozyskiwaniu biznesowych kontaktów.

Budowanie marki to Twoja szansa na pokazanie odbiorcom tego, co wiesz i jakie masz doświadczenie w danej branży. To pomoże odróżnić Cię od innych, którzy mogą rywalizować o te same możliwości, jednak nie poświęcili czasu na zbudowanie własnej marki osobistej. Marka osobista to cegiełki, które mogą doprowadzić Cię do sukcesu. Jej skrupulatne tworzenie, pomogą Ci osiągnąć sukces, zarówno osobisty, jak i zawodowy. 

doradca handlowy a budowanie marki osobistej

Co powinna zawierać marka osobista?

Aby zacząć budować skuteczną markę osobistą, musisz zdecydować, jakie wrażenie chcesz wywrzeć, co chcesz osiągnąć, a co najważniejsze – co masz do zaoferowania. Najpierw zastanów się, do kogo chcesz kierować swoją markę, jak dostosować treści i jak najskuteczniej nawiązać kontakt z Twoją grupą docelową. Zastanów się, co chcesz, aby Twoja marka o Tobie mówiła jako przedsiębiorcy.

Oto kilka elementów, nad którymi warto się zastanowić:

  • Pasje i zainteresowania,
  • Wykształcenie i doświadczenie zawodowe,
  • Osobowość,
  • Cele i aspiracje,
  • Wyznawane wartości,
  • Mocne strony i umiejętności.

Marka osobista a zarobki

Promując swoją osobę jako eksperta danej branży łatwiej jest nam przyciągnąć klientów. To bezpośrednio przekłada się na większą liczbę poleceń i możliwości, a co za tym idzie – również zarobków. Na ewoluującym rynku pracy, wyróżnienie się podczas ubiegania się o pracę lub zakładania własnej firmy jest zarówno pomocne, jak i konieczne.

Teraz już wiesz, dlaczego warto zadbać o swój wizerunek w sieci! 

Zachęcamy do obserwowania naszego profilu na Facebook’u! 🙂