Jak utrzymać dobre relacje z Klientem?
Zadowolenie Klienta to doskonała nagroda dla każdego Doradcy Handlowego, jak i firmy, którą reprezentuje. Jak utrzymać dobre relacje z Klientem? Jak utorować sobie drogę do podpisania umowy sprzedażowej? Co, oprócz jakości produktu, wpływa na zadowolenie Klienta? Oczywiście jakość obsługi i komunikacja z Klientem. Przeczytaj więcej o budowaniu relacji sprzedażowych.
Umiejętność budowania relacji z Klientem
Doradca Handlowy musi posiadać zakres kompetencji miękkich, a przede wszystkim powinien umiejętnie i swobodnie budować pozytywne relacje z Klientem. Wiemy, jak ważne jest, aby przedstawiciele potrafili zrozumieć potrzeby Klienta oraz byli w stanie dobrać produkt zgodnie z jego oczekiwaniami. Analiza potrzeb ma ogromne znaczenie, dzięki temu można zagwarantować Klientom najlepsze rozwiązania i zapracować na ich zaufanie.
Relacje z Klientem, co ma na nie wpływ
Sprzedaż jest procesem, który zaczyna się jeszcze zanim przedstawisz się Klientowi. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz i ciężko jest odbudować pozytywny wizerunek w oczach Klienta. Dlatego zawsze warto mieć nienaganne maniery, być uprzejmym i pozytywnym dla otoczenia, ponieważ nigdy nie wiesz, kto będzie za chwilkę podpisywał z Tobą umową sprzedażową.
-
Bądź kulturalny, klucz do pozytywnych relacji z Klientem
Pamiętaj o czterech podstawowych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry. Niby oczywiste, ale na wszelki wypadek wspomnimy o tej podstawie. Bez tego, nie ma sprzedaży. Klienci niechętnie nawiązują współpracę z osobą, która nie okazuje im szacunku.
-
Komunikacja z Klientem, bądź merytoryczny
Nikt nie kupi od Ciebie produktu na piękne oczy. Musisz mieć niezbędną wiedzę do jego prezentacji. Bez tego punktu, każdy Klient wyczuje fałsz i będzie Cię postrzegał jako osobę niekompetentną. Przed każdym spotkaniem staraj się prześledzić nowinki branżowe, by mieć temat do rozmowy z Klientem, który aktualnie interesuje się bardzo mocno produktem, który chce od Ciebie kupić. Zazwyczaj, gdy Klienci zamierzają zainwestować np. w panele fotowoltaiczne, zazwyczaj mają ogólną wiedzę w danym temacie i z reguły oczekują od Ciebie, że rozwiejesz ich wszelkie wątpliwości. To jest dla Ciebie szansa na wykazanie się i podzielenie się ciekawostkami, o których wiedzą zazwyczaj tylko osoby na co dzień będące w branży.
-
Komunikacja z Klientem a punktualność
Klienci mogą mieć różną tolerancję na spóźnianie się, jednym nie będzie to przeszkadzać, drudzy od razu zmieniają do Ciebie nastawienie na negatywne. Szanuj ich i swój czas, jest to złota zasada, która zawsze się sprawdza. Jeśli jesteś punktualny, pokazujesz, że traktujesz swoją pracę oraz Klienta poważnie. Pamiętaj, że gdy spóźnisz się na pierwsze spotkanie 15 minut, na kolejne też się najprawdopodobniej będziesz za późno. W ten sposób, przez cały dzień będziesz zirytowany, ponieważ ciągle będziesz musiał się tłumaczyć i przepraszać, a to już do łatwych i miłych nie należy.
-
Bądź przygotowany
Idziesz na spotkanie i zdarza Ci się prosić Klienta o pożyczenie długopisu, bo akurat zostawiłeś w aucie? A innym razem, zapomniałeś swojego kalendarza z zapisanym adresem Klienta? Brzmi jak zbliżająca się katastrofa. Staraj się być zorganizowany i może przyklej sobie na desce rozdzielczej w aucie kartkę z wypisaną listy rzeczy do zabrania do pracy, np.: sprawdź, czy masz w aucie: laptop, długopis, telefon, ładowarkę do sprzętów, notes. Codzienne zerkanie na taką karteczkę pozwoli Ci wyrobić zdrowy nawyk pamiętania o niezbędniku i zawsze będziesz przygotowany do pracy.
-
Komunikacja z Klientem a Twoja dostępność
Do budowania pozytywnych relacji z Klientem, ważne jest także to, jak zachowujesz się w sytuacji, gdy Klient potrzebuje z Tobą porozmawiać spontanicznie przez telefon, by pozyskać jeszcze jakieś informacje. Jako przedstawiciel firmy, powinieneś być dostępny dla Klientów, a gdy nie możesz odebrać, oddzwoń. Takie działanie sprawia, że Klient czuje się zaopiekowany i niepozostawiony samemu sobie.
Jednak ten punkt to nie tylko akcesoria wspierające sprzedaż. To także zawsze aktualna wiedza. Staraj się sprawdzać na bieżąco, co słychać w branży, w której pracujesz. Przeglądaj fora, czytaj artykuły, uczestnicz w szkoleniach. Dzięki temu, Twoja sprzedaż wzrośnie, ponieważ w oczach Klientów będziesz profesjonalistą, z którym można podjąć długofalową współpracę.
Tyle i aż tyle wystarczy, by zbudować pozytywne relacje z Klientem. Staraj się również być naturalny, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Takie działanie może odwrócić się przeciwko Tobie i narazić Cię na śmieszność.
Komunikacja z Klientem, przedstawienie oferty
Jak mówić, by nas słuchano i w efekcie końcowym doszło do podpisania umowy? Komunikacja z Klientem jest najważniejsza podczas całej ścieżki sprzedażowej. Możesz mieć najlepszy produkt na rynku, pracować w renomowanej firmie jednak, gdy nie wiesz jak rozmawiać z Klientem, szanse na sukces zmniejszają się z każdą minutą upływającego spotkania.
Nie zapomnij o tym, że każdy Klient ma inny temperament, nastrój, styl bycia itd. Traktowanie wszystkich tak samo jest niewykonalne. Postaraj się odczytać nastawienie Klienta do Ciebie i podążaj za swoją intuicją.
-
Poćwicz w domu wszystkie zagadnienia Twojej prezentacji
Nikt nie rodzi się jako sprzedawca idealny. Owszem, są ludzie, którzy mają większe predyspozycje do tego zawodu, np. są bardziej otwarci, towarzyscy czy śmiali. Nawet oni muszą chwilkę przysiąść nad technikami sprzedażowymi czy zapoznaniem się z branżą, w której pracują. To, co powiesz i jak się zachowujesz podczas prezentacji ma ogromny wpływ na owocne zakończenie spotkania. Postaraj się przećwiczyć wszystkie kwestie i przewidzieć różne scenariusze rozmowy, by nie stracić wątku i z łatwością odpowiadać na pytania Klientów.
-
Komunikacja z Klientem a Twoje nastawienie
Każdy może mieć gorszy dzień, nie mieć nastroju. Jednak postaraj się na spotkaniu być profesjonalistą. To, co powoduje Twoje negatywne emocje, zostaw za drzwiami, stałe rozmyślanie będzie powodowało frustracje i narastające poczucie gniewu. Przed spotkaniem posłuchaj ulubionej, motywującej muzyki. Dzięki temu złapiesz dystans, poczujesz nową energię, a poprawa nastroju pojawi się raz-dwa! To ważne, żebyś nie okazywał irytacji podczas spotkania biznesowego. Klient szybko odczyta Twój nastrój i będzie czuł się niekomfortowo, a to może zakłócić proces budowania dobrych relacji.
-
Przedstaw profesjonalnie ofertę
Podczas spotkania wykorzystaj dobrze każdą minutę. Bądź swobodny, pewny siebie, dbaj o gestykulację. Spokojnie realizuj każdy punkt swojej prezentacji, a Twoja komunikacja z Klientem będzie na piątkę! A co najważniejsze:
-
- Wysłuchaj
Pamiętaj, że Klient nie musi mieć tak szerokiej wiedzy, jak Ty. Owszem będzie miał ogólną wiedzę, jednak istnieje ryzyko, że niektóre nazewnictwo będzie używane w złym kontekście albo cała myśl będzie przedstawiona w bardzo zawiły sposób. Twoją rolą jest wysłuchać i odczytać potrzeby Klienta. Następnie dopasować ofertę produktową skrojoną wprost do oczekiwań.
-
- Dopytuj o potrzeby Klienta
Zadawanie pytań jest jedną ze skuteczniejszych metod sprzedażowych, potwierdzających to, że jesteś w pełni zaangażowany podczas spotkania oraz to, że zależy Ci na dobrych relacjach z Klientem. Twój rozmówca oczekuje rzetelnie wykonanej usługi, dlatego im więcej informacji zbierzesz od Klienta, tym lepiej dla Ciebie. Pamiętaj, że Twoje podsumowanie po spotkaniu będzie przekazane do osób, realizujących usługę. Dlatego uzyskaj komplet informacji, by każdy miał komplet informacji, a w efekcie Klient był zadowolony ze współpracy.
- Nieszablonowe budowanie relacji z Klientem
Częstą praktyką w dbaniu o relację z Klientem jest skrócenie dystansu klient – sprzedawca i zastąpienie jej relacją znajomy – znajomy. W ten sposób staniesz się dalekim znajomym, który zawsze służy radą, a przy okazji ma dobry produkt w przystępnej cenie. Dlaczego to działa? Ta technika sprzedażowa przyniesie Ci wielu Klientów pocztą pantoflową. Docierają do Ciebie osoby z polecenia. Właśnie ta sytuacja jest dla Ciebie idealna, ponieważ Twoja renoma jest już znana i wieść o Twoim profesjonalizmie i niezawodności się niosą. Nie ma lepszej sytuacji sprzedażowej, niż ta, w której Klienci sami Cię znajdują.
Taka sytuacja często zdarza się podczas swobodnej rozmowy. Kiedy prowadzimy żywą dyskusję z Klientem na bliski mu temat, np. model samochodu, dobrze wykonane ocieplenie domu czy dogodna lokalizacja. Zawsze znajdziesz temat do rozmowy i sposobność poznania kilku faktów z życia Klienta. Przy następnej wizycie, możesz zadać pytanie: a jaki poleca Pan warsztat samochodowy, muszę jedną rzecz naprawić w swoim aucie, a Pan ma podobny model do mojego. Tak więc, Ty zapadasz w pamięci Klientowi, macie wspólny temat do rozmowy przynajmniej na kilka kolejnych spotkań.
Jak utrzymać nasze dobre relacje z Klientem? Uśmiech!
Uśmiechnięci ludzie wzbudzają większe zaufanie i są odbierani jako bardziej życzliwi. Praca z Klientem jest wymagająca, dlatego przedstawiciel handlowy musi umieć zachować równowagę i zbudować przyjazną atmosferę. Takie umiejętności są szczególnie ważne w handlu i sprzedaży, gdzie na co dzień ma się kontakt z Klientem. Stwarzają przyjemną atmosferę, która jest kluczowa w procesie sprzedaży. Dzięki niej możemy liczyć na sukces! Przecież sam nie kupiłbyś nic od sprzedawcy, który jest pochmurny, nieprzyjemny i gburowaty.
Ponadto uśmiech pomaga nam samym. Dzięki pozytywnemu nastawieniu lepiej radzimy sobie z emocjami i stresem. Dodatkowo samo uśmiechanie się bardzo służy naszemu samopoczuciu i nastawieniu do pracy. Podczas okazywania radości, nasz organizm produkuje hormony, które odpowiedzialne są za redukcję zmęczenia, spokój, redukcję stresu. Nie na darmo w społeczeństwie funkcjonuje powiedzenie: śmiech to zdrowie. Teraz już wiesz, jak utrzymać dobre relacje z Klientem.
Czy uśmiech rzeczywiście pomaga nam w pracy z Klientem?
Jak pokazują badania w biznesie uśmiech pełni ważną funkcję. Nasze nastawienie i motywacja mają ogromne znaczenie w kontekście tego, jak odbierają nas inni. Mając kontakt z kimś pozytywnym, jesteśmy bardziej ufni w podejmowaniu decyzji. Klient chętniej będzie rozmawiał z Doradcą Energetycznym, który jest uśmiechnięty i zadowolony. Uśmiech jest sposobem nawiązania kontaktu i wpływa na emocje naszego otoczenia. Pamiętajmy jednak, że udawanie może mieć negatywny wpływ. Przede wszystkim zachowujemy się naturalnie! Autentyczność jest tak samo ważna, jak uśmiech. Jeśli mamy obniżony nastrój, postarajmy się to zmienić, a nie wysilajmy się na nieszczery entuzjazm. Pokazując, że mamy pozytywne nastawienie do swojej pracy, wzbudzamy zaufanie, a to jest najsilniejszym sposobem na wpłynięcie na decyzję Klienta.
Relacja z Klientem to odwzajemnione emocje
Każdy z nas może z łatwością przywołać ze swoich codziennych konsumenckich doświadczeń świetną obsługę czy przyjaznego handlowca. Dzięki pozytywnym doświadczeniom chętnie nawiążemy współpracę i ponownie skorzystamy z usług danej firmy. Widząc uśmiechniętych sprzedawców, szybko zarażamy się od nich pozytywnym nastrojem i jesteśmy swobodniejsi w decyzjach zakupowych.
Pamiętaj, że Twój uśmiech ma wielką moc! Zadbaj o postawę, otwartość i przede wszystkim wysłuchaj potrzeb Klienta. Dzięki temu będziesz miał gwarancję, że sprzedając mu dany produkt, spełnisz jego oczekiwania.
Praca Doradcy Handlowego to komunikacja z klientem
Nasi Doradcy Energetyczni mają rewelacyjne wyniki sprzedażowe, a wpływa na to kilka czynników. Przede wszystkim wiedzą jak ważna jest ich praca, dzięki propagowaniu zielonej energii bezsprzecznie zmieniają świat na lepsze. Pozytywne nastawienie jest ważne, ponieważ świadczy o zaangażowaniu w wykonywane zadania. Kandydaci na stanowiska związane z handlem, pracą z Klientem muszą mieć świadomość, że reprezentują całą firmę. Sympatia i zaufanie są niezwykle ważne w tym zawodzie. Pokaż, że jesteś pozytywny i otwarty już na rozmowie kwalifikacyjnej. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne! Wyuczone scenki sprzedażowe nie pomogą Ci, jeśli będziesz niedostępny i zamknięty. Bądź naturalny i pamiętaj, że uśmiechając się, jesteś odbierany przyjaźniej.
Mamy nadzieję, że już wiesz, jak utrzymać dobre relacje z Klientem. Jeśli będziesz potrzebować więcej wskazówek dotyczących budowania zaufania i dobrych relacji z Klientem, czytaj nasz blog regularnie.
Na youtube możesz poznać historie naszych Doradców Energetycznych, którzy wyjaśnią, czym dla nich jest komunikacja z klientem. Zachęcamy do oglądania! Odwiedź też nasze profile na społecznościowe!