Przejdź do treści
Blog.
pkd

PKD – Poradnik dla przedsiębiorcy

PKD – tajemniczy skrót, będący w świecie biznesu wielkim wyzwaniem, z którym trzeba się uporać. Co kryje się za tym enigmatycznym pojęciem? Poprosiliśmy Koordynatora ds. Administracji B2B w Columbus Elite Katarzynę Dodę o wyjaśnienie wszelkich zawiłości związanych z klasyfikacją PKD. Zapraszamy do lektury!

Piotr (Doradca Energetyczny): Kiedy już decyzja o założeniu firmy jest podjęta, czas wziąć sprawę w swoje ręce i w urzędzie lub przez internet zarejestrować działalność. Pierwsze kroki będą łatwe, wszystkie rubryczki wypełnimy bez problemów, ale gdy zobaczymy skrót PKD, dostajemy gęsiej skórki!

Katarzyna Doda: To tylko tak strasznie wygląda, gdy mamy do czynienia z tym pierwszy raz. Zapewniam, że w praktyce jest to dość klarowne.

P: Będziemy wdzięczni za taryfę ulgową i łagodne wprowadzenie nas w temat kodów PKD, będzie to na pewno pomocne dla wszystkich osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę w świecie biznesu.

KD: Najprościej jak tylko mogę: kody PKD, czyli kody Polskiej Klasyfikacji Działalności, wprowadzają porządek w firmie. Dzięki nim sprawniej funkcjonuje współpraca i komunikacja pomiędzy różnymi urzędami. Czytelniejsze stają się również przepisy związane z obowiązkami podatkowymi, jak i ulgami, z których mogą korzystać przedsiębiorcy.

P: A czy każda firma musi mieć taki kod?

KD: Tak, jest to wymóg nałożony w zasadzie na wszystkie możliwe formy prowadzonych działalności. Tak więc kod PKD musi posiadać każda spółka, fundacja czy jednoosobowa działalność gospodarcza.

P: Załóżmy, że startujemy z nowym biznesem, jakie mamy możliwości związane z rejestracją firmy?

KD: Możliwości są dwie. Pierwsza wymaga pójścia do urzędu miasta lub gminy i wypełnienia wszelkich formalności osobiście. Druga opcja jest prostsza i nie wymaga wychodzenia z domu. Zarejestrować działalność można na  www.biznes.gov.pl. Strona jest intuicyjna i czytelna więc nie powinna sprawiać większych problemów podczas rejestracji. 

P: Mogłabyś dać gotową instrukcję dla naszych przyszłych i obecnych Przedstawicieli Handlowych na sprawne dopięcie formalności związanych z zakładaniem własnej działalności? Na pewno będzie to pomocne i pomoże płynnie przejść do wykonywania pracy.

KD: Przedstawiciel Handlowy głównie zajmuje się sprzedażą, więc ta informacja powinna być uwzględniona w nazwie kodu. Polecam w wyszukiwarce na stronie www.biznes.gov.pl wpisać „sprzedaż„, aby wyświetlić wszystkie możliwe warianty kodów posiadających w nazwie wyszukiwane hasło. Po tych czynnościach intuicyjnie będziemy podążać we właściwym kierunku, czyli do wyboru kodu odpowiadającemu naszym potrzebom. Jeśli zajmujemy się sprzedażą, np. mebli, paliw czy wyrobów cukierniczych – sprawa będzie prosta, od razu znajdziemy właściwą kategorię. Jeśli nie jesteśmy w stanie dopasować żadnej kategorii sprzedażowej, tzn., że może kod 47.99.Z – będzie tym, którego poszukujemy. Nasi partnerzy biznesowi często korzystają właśnie z takiego kodu. 

P: A czy można dodawać kolejne kody do swojej działalności?

KD: W tym zakresie jest pełna dowolność. Taką powszechną praktyką jest dodanie na początek tylko jednego kodu, a wraz z rozwojem firmy i włączaniem nowych usług dla Klientów, można bezpłatnie zwiększać liczbę kodów PKD. Najczęściej głównym kodem jest ta część działalności, która przynosi największy dochód firmie.

P: Czyli w skrócie, Przedstawiciele Handlowi współpracujący z Columbus Elite na zasadach B2B mogą dodać do swojej działalności kod 47.99.Z?

KD: Tak, to jest najlepsze rozwiązanie dla osób współpracujących z naszą spółką. Ten kod obejmuje wszystkich właścicieli firm, którzy chcą sprzedawać detaliczne produkty w dowolny sposób. Dodatkowo, stworzyliśmy z moim zespołem krótki przewodnik (dostępny tutaj), który krok po kroku opisuje kolejne etapy zakładania działalności gospodarczej. Nasi Handlowcy chętnie z niego korzystają, Czytelnikom też go polecam!

P: Dzięki za rozmowę i podzielenie się z nami wskazówkami na temat wybierania kodu PKD! 

KD: Również dziękuję i polecam się na przyszłość!

 

pkd