Przejdź do treści
Blog.

Savoir-vivre w pracy handlowca

Zasady savoir-vivre to zbiór norm, które pozwalają nam harmonijnie funkcjonować w społeczeństwie. Savoir-vivre to jednej strony obowiązki i zakazy, z drugiej poczucie bezpieczeństwa i wolność swobodnego współistnienia z innymi ludźmi. Jak ich znajomość może Ci się przydać w pracy handlowca?

Zasady savoir-vivre w biznesie – dlaczego ich potrzebujemy?

Dzięki zasadom savoir-vivre’u budujemy relacje, okazujemy naszemu rozmówcy szacunek odpowiednio ubierając się na spotkanie czy wstając, gdy ktoś chce się z nami przywitać. Wiele handlowców, nie zdaje sobie sprawy, że te proste zasady mają duże znaczenie w naszym codziennym życiu i często wpływają na wyniki w pracy.

Znajomość zasad savoir-vivre jest także ważną częścią udanej rozmowy kwalifikacyjnej. To, jak się ubierasz, jak witasz się z osobą przeprowadzającą rekrutację i jak się komunikujesz, może mieć duży wpływ na wynik rekrutacji. Dowiedz się więcej, jak przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko handlowca

savoir-vivre w pracy handlowca

Proces sprzedaży – zasady, które mogą Ci pomóc

Zwróć uwagę na wrażenie, jakie robisz na danej osobie. W ciągu kilku sekund od spotkania z potencjalnym klientem zaczyna on tworzyć sobie o tobie zdanie i określa cechy, takie jak wiarygodność i sympatia. Zrobienie dobrego pierwszego wrażenia może pomóc Ci w procesie sprzedaży. Jako handlowiec skoncentruj się na swoim nastawieniu, energii i wyglądzie. Zadawaj swoim potencjalnym klientom pytania na ich temat, aby zapamiętali, że naprawdę interesujesz się nimi podczas spotkania i procesu sprzedażowego.

7 zasad savoir-vivre w zawodzie doradcy handlowego

  • Prezentuj profesjonalny wizerunek jako handlowiec

Pamiętaj, że wybór dotyczący ubioru i wygląd ma wpływ na wrażenie, jakie klient będzie mieć o świadczonych przez Ciebie usługach. Proces sprzedaży nie zawsze przebiega tak jak zaplanujesz, dlatego zadbaj by podczas spotkania wyglądać i zachowywać się jak profesjonalista. Więcej na temat dress-code w pracy dowiesz się z naszego bloga. 

  • Bądź uprzejmy nawet dla najbardziej wymagających klientów

W swojej karierze handlowca spotykasz się z różnymi typami klientów i ich obiekcjami. Zasady savoir-vivre wymagają, aby sprzedawca był cierpliwy i nie dawał się wciągnąć w niepotrzebny konflikt. W biznesie nie ma miejsca na nieodpowiednie zachowanie, nawet w stresujących sytuacjach. 

  • Rozwijaj swoje umiejętności słuchania osób z którymi się spotykasz

Etykieta sprzedaży wymaga, aby sprzedawca był nie tylko wciągającym mówcą lub potężnym przekonującym, ale także dobrym słuchaczem. Twój klient tak jak większość osób, chce być postrzegany jako wyjątkowa jednostka z indywidualnymi potrzebami.  Proces sprzedaży nie polega na monologu. Wie o tym każdy dobry handlowiec. Nie możesz rozwiązać problemu klienta, dopóki nie dotrzesz do sedna tego, czego on chce. Obejmuje to zadawanie dobrych pytań, a także aktywne słuchanie. Słuchanie jest oznaką zainteresowania i empatii. Efektem aktywnego słuchania jest to, że klient czuje się zaopiekowany w procesie sprzedaży.

  • Bądź wiarygodny i nie krytykuj konkurencji

Nie powinieneś mówić negatywnych rzeczy o produktach konkurencji, które są nieprawdziwe. Klient może spróbować zweryfikować to, co powiedziałeś, przez co stracisz wiarygodność, a firma którą reprezentujesz otrzyma złą etykietę. Profesjonalni handlowcy powinni sprawiać, by ich firma wydawała się wyjątkowa i lepsza niż inne. Cele sprzedażowe można osiągnąć bez uciekania się do negatywnego mówienia o konkurencji.

  • Pomóż innym sprzedawcom odnieść sukces

W Columbus Elite, wiemy jaką wartość ma współpraca. Chętnie dzielimy się doświadczeniem i wiedzą na cyklicznych szkoleniach dla handlowców. Nasze zespoły sprzedażowe wymieniają się wskazówkami lub technikami, aby poprawić swój wskaźnik zamknięcia co przynosi to korzyści całej firmie. Etykieta pracy i zasady savoir-vivre to nie tylko dobre zachowanie w sytuacjach gdy coś sprzedajesz. To także wsparcie swoich kolegów i wzmacnianie ich siły w biznesie. 

  • Szanuj czas osób z którymi się umawiasz

Jeśli masz wizytę o 10:00, bądź na czas. Wiesz, że możesz się spóźnić? Zadzwoń i uprzedź klienta. Wszystko, co robisz jako przedstawiciel handlowy, odbija się na wizerunku Twojej firmy.  Punktualność i słowność to jedne z ważniejszych zasad savoir-vivre w każdej branży!

  • Nie mów za dużo podczas spotkania

Najlepsi przedstawiciele handlowi rozmawiają przez mniej niż połowę procesy sprzedaży. Kiedy po raz pierwszy spotykasz się z potencjalnym klientem, skup się na nim i unikaj przesadnego mówienia o sprzedaży.

savoir-vivre

Etykieta pracy w sprzedaży

Dla sprzedawców zasady savoir-vivre w biznesie i pracy odnoszą się do standardów postępowania i zachowania, których należy przestrzegać podczas interakcji z klientami lub członkami organizacji. 

Im bardziej rozwija się nasza ścieżka kariery, tym bardziej prawdopodobne jest, że prędzej czy później spotkamy się z sytuacjami, w których znajomość zasad savoir-vivre’u pomoże nam czuć się komfortowo podczas spotkań biznesowych.

Oczywiście doskonałe maniery i przestrzeganie zasad etykiety pracy handlowca nie zrekompensują braku wiedzy i kompetencji, ale mogą znacząco wpłynąć na tworzony przez nas wizerunek i budowane relacje w codziennym życiu.

Wiedząc, jak się odpowiednio zachować, będziemy mogli skupić się na osobach i na celu spotkania, a nie na zastanawianiu się, które miejsce zająć lub kogo przywitać w pierwszej kolejności.

Klienci najpierw kupują sprzedawców, potem produkt

W różnych sytuacjach możesz doświadczyć tego, że umiejętność budowania relacji z klientem to najważniejsza cecha dobrego handlowca. Znajomość savoir-vivre może pomóc Ci pokazać swój profesjonalizm i zdobyć zaufanie osób, z którymi rozmawiasz.

Zachowanie i przestrzeganie zasad savoir-vivre ma kluczową rolę w procesie sprzedaży. Oznacza to, że jeśli sprzedajesz świetny produkt, ale okazuje się, że jesteś źle wychowanym, nie umiejącym się odpowiednio zachować handlowcem ryzykujesz utratę tej potencjalnej sprzedaży na rzecz lepszego doradcy. Nawet jeśli to, co oferuje inna osoba, jest mniej imponujące lub bardziej kosztowne. Dlatego wszyscy handlowcy powinni dawać z siebie wszystko, zawsze okazując uprzejmość, zrozumienie i empatię.

Sprzedaż zawsze będzie interakcją międzyludzką. Dlatego handlowcy powinni dawać z siebie wszystko, zawsze okazując uprzejmość, zrozumienie i empatię. Etykieta sprzedaży i zasady savoir-vivre odgrywają ważną rolę w budowaniu zaufania, utrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami i osiąganiu sukcesów w sprzedaży.

Szukasz pracy jako handlowiec? Odwiedź stronę pracadlahandlowca.pl