Przejdź do treści
Blog.

Zarządzanie stresem w pracy

Badania wskazują, że 75% pracowników uważa, że ​​odczuwa stres w pracy. To problem osób na każdym stanowisku. Stres ma wpływ na nasze zdrowie i może przeszkadzać w realizacji codziennych obowiązków. Przyjrzyjmy się, jakie są skutki stresu związanego z pracą i jak sobie z nim radzić. Omówimy również wiele korzyści płynących z odpowiedniego radzenia sobie ze stresem w pracy.

Większość stanowisk pracy wiąże się z pewnym stopniem stresu, który może mieć wpływ na ludzi na wszystkich poziomach w organizacji. W tym na pracowników pierwszej linii, menedżerów jak i dyrektorów. Badania pokazują, że ekstremalna presja w miejscu pracy  może hamować produktywność  i motywację. Nadmiernie zestresowani pracownicy mogą niechętnie uczestniczyć w pracy zespołowej a ich wydajność może być niska. Dlatego tak ważne jest by nauczyć się radzić sobie ze stresem

To zrozumiałe, dlaczego organizacje odwracają się od kultury stresu. Napięcie wcale nie ułatwia realizacji zadań i obowiązków. Nowoczesne organizacje i miejsca pracy, preferują bardziej holistyczne podejście do zarządzania wydajnością i zespołem.

Stres w pracy staje się problemem, gdy jest nadmierny i ciągły. Istnieje kilka strategii, które każdy może przyjąć, aby zarządzać i zmniejszać swój poziom stresu, a także znaleźć pozytywną równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Jak radzić sobie ze stresem? Podpowiadamy! 

Co to jest stres? 

Stres w miejscu pracy może wystąpić, gdy występuje rozbieżność między wymaganiami stanowiska, Twoimi możliwościami i zasobami oraz dostępnymi rodzajami wsparcia.Każda osoba znalazła się w sytuacji gdzie natłok obowiązków i problemów nas przerósł.

Na przestrzeni lat stres definiowano na różne sposób. Powszechnie przyjęta dzisiaj definicja stresu to interakcja między sytuacją a jednostką. Jest stan psychiczny i fizyczny, który powstaje, gdy zasoby jednostki nie są wystarczające, aby poradzić sobie z wymaganiami i presją sytuacji. 

Każdy wie, co powoduje w nas stres i prawdopodobnie wszyscy go doświadczyliśmy na pewnym etapie – w domu, szkole, pracy lub podczas wychodzenia poza naszą strefę komfortu, ale chociaż ten stres jest normalny, jeśli jest intensywny, może stać się problemem.

Stres w pracy jak sobie z nim radzić

Stres przed pierwszym dniem w pracy jest normalny. Ale kiedy towarzyszy nam przez większość czasu może mieć wpływ nie tylko na naszą pracę ale również na zdrowie. Zrozumienie własnego stresu pomoże Ci go zredukować. Wiedząc, co przyczynia się do niepokoju, możesz przyjrzeć się właściwym strategiom radzenia sobie z nim. Być może zidentyfikujesz kilka rzeczy na poniższej liście. Przydatne może być śledzenie nastroju, aby określić, co wpływa na poziom stresu. Poznanie przyczyn, przyjrzenie się konkretnym sytuacjom i problemom pokaże Ci jak radzić sobie ze stresem.

Stres w miejscu pracy może mieć różne przyczyny, w tym:

Złe relacje a stres w pracy 

Badania sugerują, że złe relacje w miejscu pracy mogą powodować poczucie izolacji pracowników. Konflikt ze współpracownikami  może powodować, że czujemy niespokojni i unikamy przychodzenia do pracy. Człowiek, który jest odizolowany od grupy współpracowników jest bardziej narażony na stres. 

Brak wsparcia 

Brak wsparcia, szkoleń i wskazówek ze strony menedżerów może prowadzić do zamieszania w pracy. Niepewność dotycząca odpowiedzialności i obowiązków pracowników  może być źródłem frustracji.

Długie godziny i duże obciążenia pracą 

Wiele miejsc pracy wywiera rosnącą presję na pracowników, aby pracowali dłużej i ciężej. Firmy oczekują, że ich pracownicy wykonają ogromne ilości pracy w krótkim czasie. Takie sytuacje i wysokie oczekiwania i duże obciążenia pracą mogą przyczynić się do rosnącego napięcia i stresu.

Niepewność a stres w pracy

Dzisiejsza gospodarka jest bardzo konkurencyjna i niestabilna. Jest to szczególnie prawdziwe w świetle ekonomicznych skutków pandemii COVID-19 . Czynniki te skłaniają firmy do zwalniania pracowników, tworząc niepewność zatrudnienia. Zwiększone obciążenie pracą pozostałych pracowników powoduje przemęczenie i stres. 

Stres w pracy skutki

Badanie z 2014 r. obejmujące 22 347 pracowników w 12 krajach wykazało, że stres obniża produktywność. Badanie ujawniło, że wysoki poziom stresu skutkował wyższymi wskaźnikami rezygnacji z pracy i obniżoną produktywnością. Innymi słowy, wysoki stres osłabia naszą zdolność do doskonalenia się w naszej pracy.

Podwyższony, przedłużający się stres ma również ogromny wpływ na nasze zdrowie. Na szczęście możemy wiele zrobić, aby złagodzić stres i ułatwić osiągnięcie zawodowych celów.

Sposoby na stres w pracy

Nauka radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy jest niezbędna dla ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego. Ponadto gwarantuje, że możesz pracować najlepiej, jak potrafisz, bez wypalania się.

Zacznij dzień dobrze!

Wiele osób jedzie do pracy już złym nastroju, po tym, jak zawiezie dzieci do szkoły, starając się uniknąć korków na drogach, a także popijać kawę zamiast zdrowego śniadania. To sprawia, że ​​są bardziej narażone na wzmożony stres w miejscu pracy. Możesz być zaskoczony tym, jak bardzo  poranek wpływ na produkcyjność w pracy. Na ten temat powstały liczne badania. Kiedy zaczynasz dzień od planowania, dobrego odżywiania i pozytywnego nastawienia, może się okazać, że będzie Ci łatwiej pokonać stres związany z pracą.

Bądź zorganizowany 

Nawet jeśli jesteś naturalnie niezorganizowaną osobą, planowanie z wyprzedzeniem, aby zachować porządek, może znacznie zmniejszyć stres w pracy. Zorganizowanie czasu oznacza mniej pośpiechu rano, aby uniknąć spóźnienia. Twórz dla siebie harmonogramy i pracuj nad umiejętnościami zarządzania czasem. Podziel duże zadania na mniejsze, łatwiejsze w zarządzaniu. Pomoże Ci to poczuć kontrolę i powstrzymać stres. Jak umiejętnie zarządzać czasem? Przeczytaj nasz poprzedni artykuł.

Zapomnij o wielozadaniowości

Wielozadaniowość była kiedyś ogłaszana jako fantastyczny sposób na zmaksymalizowanie czasu i zrobienie więcej w ciągu jednego dnia. Jednak ludzie w końcu zaczęli zdawać sobie sprawę, że jeśli mają telefon przy uchu i jednocześnie wykonują obliczenia, często cierpią na tym ich szybkość i dokładność. Zorganizuj swój dzień tak, aby zmniejszyć napięcie i zwiększyć produktywność. Dzięki temu szybko zrozumiesz jak lepiej radzić sobie ze stresem w pracy. 

Jasno określaj wymagania

Znanym czynnikiem przyczyniającym się do wypalenia zawodowego są niejasne wymagania dla pracowników. Jeśli nie wiesz dokładnie, czego się od ciebie oczekuje lub jeśli wymagania dotyczące twojej roli zmieniają się z niewielkim wyprzedzeniem, możesz być bardzo zestresowany. Czasami wystarczy, że porozmawiasz ze swoim przełożonym. Możesz poświęcić czas na omówienie oczekiwań i omówienie strategii ich spełnienia. To może złagodzić stres dla was obojga!

Zadbaj o relacje z współpracownikami 

Im bardziej pozytywnie wchodzisz w interakcję ze swoimi współpracownikami, tym bardziej poczujesz się włączony w zespół. Ten rodzaj wsparcia społecznego  pomoże Ci poczuć się lubianym i docenianym w miejscu pracy. 

W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie coraz więcej osób doświadcza wysokiego poziomu stresu w miejscu pracy. Dla każdego z nas ważne jest, aby nauczyć się z nim radzić. Nauka radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy może pomóc Ci w osiągnięciu zawodowych celów!

Odwiedź nas na Facebooku