Jak zbudować swój zespół sprzedażowy?
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz konkretny produkt, czy oferujesz usługi, sprzedaż napędza rozwój Twojej firmy. Dowiedz się więcej o tym, jak zbudować silny zespół sprzedażowy, zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż!
Spis treści
Zespół sprzedażowy, który się rozwija i powiększa wraz firmą, ma kluczowe znaczenie dla ogólnego sukcesu całej organizacji. Podczas budowania świetnego zespołu sprzedażowego należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz nową działalność, czy zdecydowałeś się na wdrożenie formalnego zespołu sprzedaży w swojej obecnej organizacji, podpowiemy jak stworzyć idealny zespół sprzedażowy.
Czym jest zespół sprzedażowy?
Zacznijmy od tego, czym jest zespół sprzedażowy. To grupa osób odpowiedzialna za realizację celów sprzedażowych danej organizacji i pozyskiwaniu klientów. Składa się z przedstawicieli handlowych, specjalistów ds. sprzedaży i przedstawicieli, którzy pracują, aby osiągnąć cele sprzedaży. Koncentrują się oni na generowaniu sprzedaży, pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów oraz rozwoju biznesu. Zespół sprzedażowy może budować od kilku osób do setek członków zespołu, w zależności od wielkości firmy.
Zespół składa się z różnych osób, które muszą ze sobą współpracować, aby pozyskiwać nowych klientów, ale także zmaksymalizować produktywność i zaangażowanie. Cel jest wspólny – zdobyć klientów. Członkowie zespołu sprzedażowego odpowiadają za sprzedaż produktów, przedstawianie ich, pozyskiwanie i utrzymywanie relacji z klientem.
Jak zbudować skuteczny zespół sprzedażowy?
Aby zwiększyć sprzedaż i rozwijać swoją firmę, musisz zbudować skuteczny zespół sprzedaży i wiedzieć, jak go ustrukturyzować, aby wspierać wzrost całej firmy. Wiąże się to nie tylko z zatrudnianiem nowych członków zespołu, śledzeniem wyników sprzedaży i podejścia do klientów. Musisz nastawić każdego członka na sukces, dostarczając mu odpowiednie narzędzia, tworząc mierzalne wskaźniki wydajności i motywując go do osiągnięcia pożądanych wyników i celów sprzedaży.
Określ swoje wartości i cele
Zanim opublikujesz oferty pracy, musisz określić swoje oczekiwania. Rodzaj specjalistów ds. sprzedaży, których potrzebujesz w swoim zespole, zależy od modelu biznesowego, charakteru produktów lub usług oraz klientów. Chcesz natychmiastowej sprzedaży niezależnie od strategii sprzedaży, czy chcesz, aby Twoi handlowcy rozwijali trwałe relacje z klientami, aby stworzyć dłuższy cykl sprzedaży? Czy chcesz, aby sprzedawcy skupili się na określonej grupie odbiorców? Zastanów się, czy potrzebujesz sprzedaży wewnętrznej, sprzedaży w terenie, czy obu. Zidentyfikuj wymagane doświadczenie oraz określ liczbę potrzebnych przedstawicieli. Pomyśl o szkoleniach dla swoich nowych pracowników. Odpowiadając na te pytania, lepiej zrozumiesz, jakiego rodzaju zespołu sprzedażowego musisz zbudować. Zaplanowanie tych rzeczy z wyprzedzeniem pozwoli, Ci na wybranie odpowiednich ludzi do współpracy.
Wybierz odpowiednich członków do swojego zespołu
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej z nowymi członkami zespołu ważne jest, aby wiedzieć, czego szukać u sprzedawcy.
Wysoce skuteczni agenci sprzedaży posiadają umiejętność nieszablonowego myślenia i udzielania przemyślanych odpowiedzi w rozmowach. Są chętni do zdobywania nowych umiejętności, ciekawi świata i chcą uczyć się od innych. Jeśli handlowiec chętnie bierze udział w szkleniach i nowych projektach, z pewnością będzie dobrym pracownikiem! Większość handlowców ma również pasję do rywalizacji, która zmusza ich do ciężkiej pracy i osiągania ponadprzeciętnych wyników.
Jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna dla handlowca? Jakie są przykładowe scenki sprzedażowe? Sprawdź nasze porady!
Zbudowanie zespołu sprzedażowego z różnym doświadczeniem może poprawić Twoją zdolność do wykorzystywania różnych możliwości. W pracy handlowca nie zawsze najważniejsze jest posiadanie doświadczenia w danej branży! Nieważne ile lat ktoś przepracował a to jaki jest poziom jego zaangażowania!
Określ jasne i konkretne cele sprzedażowe
Tylko jeśli wyznaczysz jasne cele zespołowe i indywidualne, Twój zespół sprzedażowy będzie wiedzieć, co robić. Takie ramy dają każdemu członkowi zespołu orientację, a tym samym odpowiednią koncentrację na celu.
Ustalając odpowiednie kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i jasno komunikując cele sprzedażowe swojemu zespołowi, możesz przedstawić wszystkim długoterminową wizję firmy jak i poszczególnych członków zespołu na kolejne lata. Dzięki temu Twoi partnerzy mogą podejmować inicjatywy, które prowadzą do świetnych wyników sprzedażowych.
Trenuj i motywuj swój zespół
Nawet jeśli współpracujesz z doświadczonymi przedstawicielami handlowymi pracującymi w branży sprzedaży od lat, musisz poświęcić czas na szkolenia. Każda firma podchodzi do sprzedaży na swój własny, niepowtarzalny sposób, więc nowi członkowie grupy sprzedażowej muszą rozumieć wartości, kulturę i ogólne oczekiwania firmy związane z ich rolą.
Szkolenia odgrywają kluczową rolę w każdej branży. Szybko zmieniający się rynek wymaga od pracowników zdobywania i kształtowania nowych umiejętności.
Warto poznać swoich współpracowników i dowiedzieć się, jakiego rodzaju motywacji i szkolenia potrzebują. Możesz również zapytać bezpośrednio, co motywuje każdą osobę i uzyskać informację zwrotną na temat swojego stylu zarządzania! Użyj rywalizacji, aby zmotywować swój zespół za pomocą systemów punktowych i tabeli liderów. System wynagrodzeń i premii to jeden ze sposobów na zapewnienie przedstawicielom handlowym ciągłej motywacji. Natomiast szkolenia pozwolą Wam zachować konkurencyjność i przewagę na rynku.
Poprzez motywację, szkolenia i zapewnienie zespołowi odpowiednich oraz narzędzi do efektywnego wykonywania pracy, poprawisz morale zespołu, a tym samym zmniejszysz wskaźnik rotacji. To wszystko doprowadzi do sukcesu Twojego zespołu sprzedażowego!
Wspieraj swój zespół sprzedażowy
Jeśli zauważysz, że ktoś utknął lub walczy z jakimś problemem, zaoferuj swoją pomoc. Może to być otwarta rozmowa, dalsza edukacja, szkolenie lub coś zupełnie innego. Słuchaj i bądź wsparciem dla swoich współpracowników. Pamiętaj także, że profesjonalne informacje zwrotne na poziomie merytorycznym są ważne, aby utrzymać morale, a co za tym idzie, motywację. Jeśli coś poszło dobrze, pochwal swój zespół! Jak być dobrym liderem zespołu? Dowiedz się z naszego bloga.
Podczas budowania, kierowania i motywowania zespołu sprzedażowego należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Szkolenia, nowe projekty z pewnością motywują do pracy. Ważne jest, aby pamiętać o swoim celu i tworzyć zgrany zespół ludzi, którzy wzajemnie się motywują do pracy i rozwoju!
Posiadasz swój zespół sprzedażowy i chcesz rozwijać swoją sieć w branży OZE? Odwiedź stronę pracadlahandlowca.pl i buduj swój sukces z liderem rynku.
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o pracy w Columbus Elite. Oferujemy najlepsze warunki współpracy i nowoczesne szkolenia dla handlowców.
Dołącz do nas na Facebooku!