Przejdź do treści
Blog.

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Dobre pierwsze wrażenie jest podstawą kontaktu z Klientem. Wystarczy zaledwie parę sekund podczas pierwszego spotkania, by móc wyciągnąć dalekosiężne (niekoniecznie słuszne) wnioski na temat naszej osoby. Dzisiaj podpowiemy, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie podczas ważnego spotkania.

 

Pierwsze wrażenie – dlaczego jest tak ważne?

Praca handlowca w znacznej mierze opiera się na budowaniu satysfakcjonującej relacji z Klientem. By nasze pierwsze spotkanie z nim odbyło się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, musimy zadbać o dobre pierwsze wrażanie. To, jak się zaprezentujemy, jest ważne, niezależnie od tego, z jaką pierwszą reakcją się spotkamy. Niekiedy może być ona negatywna, a sam Klient niezainteresowany rozmową z nami.

Dlaczego dobre pierwsze wrażenie jest tak ważne? W psychologii wyróżniamy dwa bardzo ważne pojęcia – efekt Golema i efekt Galatei. Jeżeli zrobimy złe pierwsze wrażenie, nasz rozmówca dokona „przeniesienia” swoich odczuć na inne cechy naszego charakteru. Analogicznie działa to także w przypadku pozytywnego odbioru naszej osoby. Jeżeli zrobimy dobre pierwsze wrażenie, nasz rozmówca przypisze nam o wiele więcej pozytywnych cech charakteru – nawet jeśli nie miał okazji poznać nas od tej strony.

Myśląc o tym, jak zrobić dobre pierwsze wrażanie, musimy pamiętać, że zaczyna się ono już przed samym spotkaniem. Co to właściwie znaczy? Twoje podejście do Klienta i pracy, nastrój, prezencja i energia, z jaką chcesz budować relacje, tworzy się już w Twojej głowie. Jeżeli nie zadbasz o te aspekty, samo spotkanie może nie sprostać Twoim oczekiwaniom.

Dobre pierwsze wrażenie

Jak wywrzeć dobre wrażenie na naszym rozmówcy?

Jak już wspomnieliśmy, budowanie pierwszego wrażenia zaczyna się długo przed spotkaniem i zależy głównie od naszego nastawienia i przygotowania. Co, jeśli zadbaliśmy o wszystkie powyższe aspekty i zaraz ma dojść do naszego pierwszego spotkania z Klientem? Szczególnie dla początkujących handlowców jest to bardzo trudny i stresujący moment. Warto jednak wziąć głęboki oddech i pamiętać o najważniejszych elementach:

Epatuj pozytywną energią

To, w jaki sposób mówimy o naszej pracy oraz produkcie, ma ogromne znaczenie w przypadku pierwszego wrażenia. Nasza pewność siebie, uśmiech i pozytywne nastawienie do całej sytuacji udziela się naszemu rozmówcy. Dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć satysfakcjonującą dla obu stron relację.

Bądź empatyczny i zadbaj o komfort swojego rozmówcy

Podstawą w działaniach przedstawiciela handlowego jest świadomość, że jego praca przede wszystkim polega na słuchaniu. Skuteczny handlowiec to człowiek, który chce odpowiadać na potrzeby swoich Klientów i dbać o ich zadowolenie z oferowanego produktu. Empatia i umiejętność słuchania jest doskonale wyczuwalna podczas pierwszego spotkania. Jeśli zależy Ci na wywarciu dobrego wrażanie, pamiętaj o tym, że to właśnie Klient powinien być w centrum Twojego zainteresowania.

Zadbaj o swój wygląd

Podczas pierwszego spotkania, nasz wygląd jest głównym elementem, który podlega ocenie. Jeżeli chcesz zrobić dobre wrażenie na swoim Kliencie, zwróć uwagę na to, jak się prezentujesz – zadbany wygląd i odpowiednio dobrany do sytuacji strój, potrafi zdziałać cuda w budowaniu relacji. Jeżeli zadbasz o tę kwestię, możesz być pewny, że podkreśli ona Twój profesjonalizm i pozytywnie odbije się na Twoich sukcesach sprzedażowych.

pierwsze wrażenie

Pamiętaj o tym nie tylko podczas pracy z Klientem!

Dobre wrażenie musimy jednak wywierać nie tylko, gdy spotykamy się z Klientem. To bardzo ważna umiejętność także w kontaktach biznesowych – w rozmowie z przełożonymi, współpracownikami, czy też podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jeżeli dopiero myślisz o pracy jako handlowiec, zapewne zastanawiasz się, jak zrobić dobre pierwsze wrażanie na rozmowie kwalifikacyjnej?

Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego dobrze przygotuj się do takiej rozmowy. Przede wszystkim zadbaj o odpowiedni wygląd, który podkreśli Twój profesjonalizm i umiejętność dostosowania się do sytuacji. Kolejną kwestią, o którą warto zadbać, jest poznanie  firmy. Przed spotkaniem poczytaj w internecie o firmie, która Cię zainteresowała, sprawdź ich media społecznościowe i blogi. Tam znajdziesz wiele informacji, które nie tylko pomogą Ci lepiej wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, ale przede wszystkim przekonasz się, czy ta praca (i firma) jest właśnie dla Ciebie.

Kolejną kwestią jest także punktualność i zorganizowanie. Nie spóźnij się, nie zapomnij ewentualnych dokumentów i spraw, by pierwsze wrażenie, jakie zrobisz na rekruterach było jak najbardziej pozytywne. Bardzo dużo też zależy od Twojej pewności siebie, więc nie zapominaj o uśmiechu i pozytywnej energii!

Chcesz zostać przedstawicielem handlowym w Columbus Elite? Praca z nami to okazja do spełniania swoich zawodowych ambicji i rozwoju kompetencji. Jako lider w branży OZE, gwarantujemy też atrakcyjny system premiowy, dostęp do szkoleń oraz nowoczesne zaplecze technologiczne. Jeśli więc czujesz, że to praca dla Ciebie i chcesz się dowiedzieć, jak być dobrym sprzedawcą, koniecznie skontaktuj się nami!