Przejdź do treści
Blog.

Czym jest charyzma i dlaczego jest ważna w pracy handlowca?

Zastanawiałeś się kiedyś, czym jest charyzma? Co to znaczy być charyzmatycznym przywódcą i jaki ma ona wpływ na pracę handlowca? W tym artykule pokażemy, co zrobić, by rozwinąć w sobie jedną z najważniejszych cech interpersonalnych.

Spis treści:

  1. Charyzma – co to jest?
  2. Czy da się trenować charyzmę?
  3. Charyzma a zarządzanie zespołem

Charyzma – co to jest?

Zacznijmy od podstaw, czyli czym jest charyzma? Definicja wskazuje nam, że jest to określony zestaw cech, dzięki którym dana osoba znajduje posłuch wśród grupy i w ten sposób kształtuje swój autorytet. To pokazuje nam, że jest ona jednym z najważniejszych elementów wpływających na nasz wizerunek w pracy. Jak więc pracować nad tą cechą, by jak najefektywniej oddziaływała na nasze sukcesy?

Skoro wiemy, już że charyzma jest zbiorem cech, które kształtują nasz autorytet, powinniśmy się zastanowić… jakie są to cechy? Przede wszystkim należy w tym zestawieniu wziąć pod uwagę pewność siebie. O tym, dlaczego pewność siebie jest ważna w zawodzie handlowca, pisaliśmy tutaj.

Kolejnym ważnym elementem charyzmy są zdolności komunikacyjne. Z jednej strony musimy wziąć pod uwagę kwestie dotyczące technicznej strony komunikacji, jak odpowiedniej gestykulacji, utrzymywania kontaktu wzrokowego, czy też wyraźnego i zrozumiałego przedstawiania swoich myśli. Z drugiej strony są to też aspekty bardziej psychologiczne – jednocześnie trudniejsze do „wytrenowania”. Wśród nich warto zaznaczyć empatię, umiejętność słuchania, czy też wewnętrzną energię i entuzjazm do wykonywanej pracy.

jak być charyzmatycznym

Czy da się trenować charyzmę?

Nie da się ukryć, że znaczny wpływ na nasze sukcesy w pracy może mieć właśnie charyzma. Co to znaczy dla Ciebie? Z pewnością to, że warto pracować nad nią każdego dnia, szczególnie jeśli pracujesz w zawodzie handlowca. Charyzma – jak się jej nauczyć?

Ćwiczenie tego, jak być charyzmatycznym, nie jest łatwym zadaniem – przede wszystkim dlatego, że musimy rozwijać wiele cech naraz. Przede wszystkim skup się, na swojej prezencji: to jak się wysławiasz, jak wyglądasz i jakich gestów używasz, wiele mówi o Tobie. Zadbaj o to, by rozmowy, które przeprowadzasz wskazywały na Twój pełen profesjonalizm. Dobrym pomysłem może być chociażby ćwiczenie ich przed lustrem i nagrywanie swoich wystąpień. Gdy przełamiesz pierwsze opory związane z niecodzienną sytuacją, będziesz mógł wyciągnąć wiele ciekawych wniosków na temat swojego zachowania.

Nie ma lepszego sposobu na trenowanie charyzmy niż… rozmowa z ludźmi. Zadbaj o to, by nawet w codziennych, niezobowiązujących konwersacjach towarzyszyła Ci empatia i pozytywna energia. Charyzmatyczny handlowiec to przede wszystkim osoba, która potrafi stworzyć atmosferę wzajemnego zrozumienia i zaufania. Ćwiczenie charyzmy poprzez słuchanie innych, uczy nas rozumieć potrzeby naszych rozmówców, jednocześnie tworząc pozytywną energię wokół naszej osoby.  

Kolejnym ważnym aspektem jest budowanie wiarygodności. By stworzyć skuteczną siłę odziaływania musimy być pewni swojej wiedzy, słów i nas samych. W przypadku pracy handlowca wiążę się to także z wiarą w oferowany produkt. Bez tego nie jesteśmy w pełni stworzyć skutecznego odbioru naszej osoby.

 

Charyzma a zarządzanie zespołem

Jak pisze Czesław Sikorski  w swojej książce: „Charyzma jest zawsze grą na emocjach, których wyzwolenie w danym środowisku oznacza uruchomienie potężnej energii społecznej, dzięki której ludzie stają się zdolni do realizacji najtrudniejszych celów.” Faktem jest, że dobrze wykształcona charyzma daje ogrom narzędzi w pracy doradcy handlowego, ale nie tylko. Jest ona podstawą także jeśli zarządzamy zespołem.

charyzma definicja

Bardzo często postrzegamy charyzmę jako coś, co sprawia, że ludzie chcą nas słuchać. Niekiedy jest niemal odwrotnie – chcemy słuchać i przebywać w towarzystwie charyzmatycznego człowieka, bo sprawia on wrażenia bycia „bliżej nas”.

Charyzma to niewątpliwie cecha przywódcy idealnego. Taki człowiek wie, jak stać się oparciem dla swojego zespołu, by wspólnie mogli osiągać wyznaczone cele. To umiejętność „sprzedawania” siebie – ludzie, z takimi cechami są pewni swojej wartości i wiedzy, jaką mają do przekazania. Ponadto mają świadomość, jak ważna jest dbałość swoją markę osobistą i każdego dnia wkładają ogrom pracy, by rozwijać swoje umiejętności. Charyzmatyczny przywódca to osoba, która wie, jak ważna jest praca nad sobą, a swoim podejściem motywuje i inspiruje swoich współpracowników do działania.

Reasumując, to, jak być charyzmatycznym przywódcą zespołu, może więc rozbijać się o jedną kwestię: obecność. Gdy zwracamy uwagę, na naszych rozmówców, poświęcamy im uwagę i okazujemy wsparcie, nabywamy cenną umiejętność, jaką jest większa siła oddziaływania. Te elementy pozwalają nam wbić się w pamięć innych ludzi i wywrzeć na nich wrażenie. Nie możemy jednak mylić charyzmy z narcyzmem. Charyzmatyczny przywódca jest liderem dla swojego zespołu, a sukcesy jego współpracowników, są jego sukcesami.

Z pewnością nie musimy Cię już przekonywać, jak ważna w codziennej pracy jest charyzma. Ćwiczenie jej i stawanie się przykładem dla swojego zespołu jest podstawą naszego sukcesu jako lider. Dzięki charyzmie przyciągamy ludzi ambitnych, którzy cechują się podobnymi wartościami do nas. W Columbus Elite możemy pochwalić się doskonałymi specjalistami, którzy duży nacisk kładą na ciągłe rozwijanie swoich kompetencji. Dołącz do nas i przekonaj się, jak odnosi się sukces w branży OZE.