Przejdź do treści
Blog.

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?

Trudne sytuacje zdarzają się niemal w każdym zawodzie, dlatego przyzwyczailiśmy się, że niekiedy pojawia się uczucie podenerwowania. Co jednak zrobić, gdy każdego dnia towarzyszy nam stres w pracy i utrudnia funkcjonowanie?

Spis treści:

  1. Stres – jak go rozpoznać?
  2. Co powoduje stres w pracy?
  3. Objawy, na które musisz zwrócić uwagę
  4. Jak opanować stres w pracy?
  5. Męczą Cię negatywne emocje? Walcz z nimi!

Stres – jak go rozpoznać?

Dla wielu z nas stres jest zapewne nieodłącznym elementem codziennego życia, na który niemal nie zwracamy już uwagi. Funkcjonując w pełnym napięciu, nie zdajemy sobie sprawy, że pozostawanie w takim stanie przez długi czas, może mieć bardzo negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Jak więc rozpoznać stres? Definicja wskazuje nam, że możemy go rozumieć jako stan napięcia, który powstaje w sytuacji zagrożenia lub jako reakcję organizmu na działanie silnych bodźców.

Warto zaznaczyć, że krótkotrwałe pobudzenie jest dla nas korzystne – zwiększa naszą motywację i energię do działania. Dzięki niemu skupiamy się na wyznaczonym problemie i mamy szansę szybciej go rozwiązać, co skutkuje bezpośrednim pozbyciem się elementu stresującego.

Sytuacja znacząco się zmienia, gdy bardzo często, lub nawet codziennie, jesteśmy wystawiani na stres. Może on bowiem silnie oddziaływać nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na naszą efektywność w pracy lub nawet zdrowie fizyczne i psychiczne.

Co powoduje stres w pracy?

Jest wiele czynników, które mogą powodować nadmierne odczuwanie stresu. Może on wynikać z presji czasu lub wyników, złych relacji z przełożonymi, czy też nadmiaru obowiązków. Inny powodem może być także poczucie nieradzenia sobie z obowiązkami, zbyt niskie kompetencje lub niezachowywanie zasady work-life balance Co to znaczy? Jest utrzymywanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Oczywiście powodem stresu mogą być także poważne dysfunkcje w miejscu wykonywania naszych obowiązków zawodowych, takie jak mobbing czy złe warunki pracy. W takim wypadku jedynym dobrym rozwiązaniem jest znalezienie innego zatrudniania.

stres objawy

Objawy, na które musisz zwrócić uwagę

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jak opanować stres w pracy, powinniśmy zaznaczyć, jakie są objawy stresu. To przede wszystkim problemy z koncentracją, przemęczenie, trudność z zasypianiem, złe samopoczucie. Te wszystkie symptomy są sygnałem ostrzegawczym od naszego organizmu. Ignorowanie ich może doprowadzić do kolejnych, dużo poważniejszych efektów.

Co jeszcze może spowodować stres? Objawy, przez pewien czas ignorowane, mogą przemienić się w groźne dla naszego zdrowia i życia choroby. Pośród nich możemy wyróżnić chociażby nadciśnienie, choroby serca czy układu nerwowego. Niemniej ważne w tym wypadku są także obciążenia psychiczne. Stres bardzo często wpływa także na powstanie zaburzeń nerwowych, depresyjnych lub wszelkiego rodzaju uzależnień.

Warto mieć na względzie negatywne skutki stresu, jednak nie możemy zapominać, że znaczna część nerwowych sytuacji w pracy jest możliwa do opanowania. Naszym głównym celem powinno być wypracowanie takiego stylu działania, który pozwoli nam pracować z poszanowaniem dla własnego zdrowia.

Jak opanować stres w pracy?

Jednym ze sposobów na zmniejszenie poziomu zdenerwowania jest… pozbycie się stresora. Jednak, o ile rzucenie pracy może być logicznym rozwiązaniem, lepsze może być znalezienie powodu, który realnie jesteśmy w stanie zmienić. W końcu – może okazać się, że to nie praca była problemem, a nasze radzenie sobie (lub nie) z emocjami.

Co na stres będzie najlepszym lekarstwem? Dobre dla naszego zdrowia będzie zachowanie odpowiedniego sposobu życia – dbanie o wypoczynek, aktywny tryb życia i wymaganą długość snu. Gdy zadbamy o te sfery naszej codzienności, łatwiej nam będzie radzić sobie z wyzwaniami w życiu zawodowym.

co na stres

Jeżeli czujesz, że stres w miejscu pracy Cię przytłacza, dobrym pomysłem jest także próba ustalenia powodu takiego stanu rzeczy. Być może stres wynika ze strachu przed niewystarczającymi kwalifikacjami lub problemami interpersonalnymi ze współpracownikami. W takim wypadku najlepszym sposobem na to, jak opanować stres w pracy, będzie po prostu dodatkowe szkolenie. Wpłynie ono pozytywnie na nasze umiejętności i podniesie naszą pewność siebie w tym zakresie. Z kolei, jeśli chodzi o konflikty wewnątrz zespołu – tutaj najlepszym pomysłem będzie konfrontacja i danie wyraźnego feedbacku. Warto pamiętać o tym, że każdy z nas odczuwa stres, niezależnie od tego, jaki zawód wykonujemy. To, co stanowi naszą siłę w takiej sytuacji, jest to, czy chcemy – i czy potrafimy – ten problem rozwiązać. 

Męczą Cię negatywne emocje? Walcz z nimi!

Musimy pamiętać, że najlepszym sposobem na stres w pracy jest jego profilaktyka. Gdy pojawia się problem, który wywołuje nasz stres, powinniśmy w pierwszej kolejności szukać sposobu, jak najszybciej go rozwiązać. Ignorowanie lub trzymanie w sobie napięcia, może bowiem w dłuższej perspektywie bardzo negatywnie odbić się na naszym zdrowiu psychicznym i fizycznym. 

W Columbus Elite dbamy o to, by kultura naszej organizacji wpływała pozytywnie na motywacje i samopoczucie naszych pracowników. Wierzymy, że wzajemny szacunek i zaufanie buduje silny Zespół, który jest w stanie osiągać rzeczy niemożliwe. Szukasz pracy? Skontaktuj się z nami i zobacz, co możemy Ci zaoferować.