Przejdź do treści
Blog.
columbus elite

Najczęstsze błędy początkujących handlowców

By zostać handlowcem nie trzeba mieć wykształcenia w danym kierunku. W tym zawodzie najważniejsze są umiejętności miękkie i cechy charakteru umożliwiające łatwe nawiązywanie kontaktów. Osoba pracująca w sprzedaży doskonale zdaje sobie sprawę z zalet, ale i wyzwań tej branży. Jakie są najczęstsze błędy początkujących handlowców i jak możemy się na nich uczyć?

Głównym zadaniem handlowca jest pozyskiwanie klientów, sprzedaż i negocjacje. Na naszym blogu mogliście już przeczytać o tym, jak ważne w spotkaniu z klientem jest bycie autentycznym, budowaniu relacji i odpowiednie przygotowanie. Praca Doradcy Handlowego wymaga wielu umiejętności. Nie istnieje jeden sprawdzony sposób, by w krótkim czasie stać się profesjonalistą.  Jednak jak w każdej branży pracować trzeba również nad sobą!

3 najczęstsze błędy popełniane przez początkujących handlowców

Bez względu na to, jak świetny jest produkt lub usługa oferowana przez Twoją firmę, błędy popełniane podczas rozmowy z klientem uniemożliwiają nam zamknięcie sprzedaży. W pracy handlowca czas i doświadczenie jest świetnym nauczycielem. Uczenie się na błędach jest lepsze niż rezygnowanie. 

Poznaj trzy najczęstsze błędy sprzedażowe, których Ty i Twój zespół powinniście unikać!

  1. Nie próbuj być doskonały.  
  2. Jednym z błędów początkującego handlowca jest przekonanie, że po kilku udanych transakcjach wiedzą już wszystko o sprzedaży lub po kilku nieudanych całkowicie się zniechęcają. Zamiast starać się być perfekcyjnym, skup się na byciu prawdziwym. Wszyscy jesteśmy niedoskonali, a potencjalni klienci cenią szczerość. 

  3. Inwestowanie czasu w potencjalnych klientów, którzy nie są zainteresowani zakupem.
  4. To chyba najczęstszy błąd, który popełnia większość przedstawicieli handlowych. Bądź rozważny, a nie pełen nadziei — czas w pracy handlowca jest niezwykle cenny!

  5. Mówienie za dużo.
  6. Początkujący sprzedawcy mają potrzebę wypełnienia ciszy. Zamiast słuchać, szukają okazji do monologu. Profesjonaliści osiągający wysokie wyniki wiedzą, o co pytać i chętnie słuchają klientów. Czas, który poświęcasz klientom, nie może być wykorzystany jedynie na prezentację produktu firmy. Musisz poznać problemy osoby, z którą rozmawiasz i przedstawić jej sposób na ich rozwiązanie. Dlatego pytanie klientów jest tak ważne.

Błędy początkujących handlowców — jak je wyeliminować, by osiągać dobre wyniki sprzedażowe?

Niektóre błędy sprzedażowe można łatwo naprawić, inne wymagają głębszego zrozumienia i szkoleń. W każdym biznesie należy poświęcić czas na rozwijanie swoich umiejętności. Tak samo w sprzedaży, szkolenia dla handlowców mogą pomóc Ci osiągać lepsze wyniki. 

Jeśli szukasz pracy jako przedstawiciel handlowy, wybierz firmę, która oferuje szkolenia sprzedażowe

Słuchaj Klienta, poznaj jego potrzeby 

Skup się na realnych potrzebach Klienta nie tylko na ofercie firmy i prezentacji produktu. Twoja prezentacja oferty nie może być monologiem a rozmową. To, że jesteś dobrym mówcą to z pewnością duży plus, jednak nie zagwarantuje, że będziesz dobrym sprzedawcą. Opowiadając o produkcie przez całą prezentację, nie poznasz potrzeb Klienta. Zadbaj o to, by osoba, z którą rozmawiasz czuła się partnerem w trakcie waszego spotkania. Pamiętaj, że nie sprzedajesz produktu czy usługi, lecz rozwiązanie problemów Klienta! Nie słuchając go, nie poznasz jego potrzeb, więc nie będziesz w stanie zaproponować mu rozwiązania. Pytaj i aktywnie słuchaj, dowiedz się, co jest ważne dla Twojego Klienta, czego oczekuje i w jaki sposób możesz mu pomóc.  

Podczas spotkania:

  • pamiętaj, że sprzedaż to poznanie potrzeb i problemów Klientów oraz ich rozwiązanie
  • wykorzystuj to, co mówi i stara Ci się przekazać Klient, by przedstawić produkt
  • parafrazując to, co słyszysz, upewnij się, że dobrze rozumiesz, a Twój rozmówca będzie wiedzieć, że aktywnie go słuchasz
  • bądź autentyczny
  • nie składaj obietnic niemożliwych do spełnienia

Pokaż rozwiązanie, a nie produkt 

Pracując w Columbus Elite, Doradcy Energetyczni wiedzą, jak ważna jest ich praca. Nieustannie rosnące ceny energii sprawiają, że odnawialne źródła energii i rozwiązania takie jak fotowoltaika stają się coraz bardziej popularne. W ostatnich latach również pompy ciepła są atrakcyjnym produktem na rynku OZE. Jesteśmy firmą, która zapewnia niezależność energetyczną i propaguje zieloną, bezemisyjną energetykę. Swoim Klientom oferujemy oszczędności oraz bezpieczeństwo. Jako sprzedawca musisz umieć to pokazać. Oferujesz wartość, dzięki której Klient może nie martwić się rachunkami za prąd. Dzięki Twojej pomocy i eksperckiej wiedzy może obniżyć swoje rachunki do minimum. 

Naucz się radzić sobie z obiekcjami Klienta

Każdy Doradca Energetyczny z pewnością usłyszał kiedyś z ust Klienta “za drogo”, “konkurencja ma taniej”, “nie potrzebuję tego. Handlowiec musi być elastyczny i pewny siebie, musisz pokazać, że jesteś ekspertem. Wyższa cena wiąże się z jakością, Klienci często są tego świadomi. Nie traktuj obiekcji osoby, której prezentujesz ofertę jako odmowy, lecz jak naturalny etap rozmowy biznesowej. Każda rozmowa handlowa ma swój rytm i określone etapy, a wątpliwości są jednym z nich. Mów językiem korzyści, pokaż wartość swojej usługi — pokaż, że zmieni ona życie Twojego Klienta. Jakie błędy popełniają niedoświadczeni handlowcy? Przede wszystkim, poddają się. Najważniejsze w tym zawodzie to dyscyplina i wytrwałość. Musisz wiedzieć, że nie każdą umowę uda Ci się podpisać, nie każdy Klient zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty. 

Więcej na temat obiekcji klientów przeczytasz tutaj.

Możesz pracować nad sobą, by zwiększyć szansę sprzedaży:

  • Ucz się na błędach. Po rozmowie zastanów się, co poszło nie tak. Przeanalizuj zachowanie Klienta, ale też swoje. 
  • Nie bierz odmowy Klienta dosłownie, przekaż mu korzyści i wysłuchaj jego potrzeb. 
  • Nie krytykuj konkurencji! To nie pomoże Ci domknąć sprzedaży. Mów językiem korzyści, wytłumacz Klientowi dlaczego to Twój produkt powinien wybrać. 
  • Musisz wierzyć w swój produkt, firmę i swoją wiedzę. 

Columbus Elite — lider branży OZE

W Columbus Elite bez wątpienia wiemy, jak ważny jest Klient. Jako Spółka należąca do grupy Kapitałowej Columbus działamy przede wszystkim na rzecz środowiska, dostarczając zieloną energię do tysięcy polskich domów. Od zawsze stawiamy na najwyższą jakość i kompleksowość usługi. Już ponad 27 000 Klientów wybrało energię ze słońca od Columbus Elite! 

Chcesz pracować z najlepszymi? Dołącz do naszego zespołu! Prowadzimy rekrutacje na terenie całej Polski. Naszym Doradcom Energetycznym zapewniamy szkolenia i wysokie zarobki oraz system premiowy. W pierwszym miesiącu możesz zarobić nawet 8 000 zł, a Twoje dalsze wynagrodzenie zależy od Twojego zaangażowania i umiejętności handlowych. 

Uzupełnij formularz i zacznij pracę, która z pewnością pomoże Ci się rozwinąć! 

Dołącz do nas na facebooku!