Przejdź do treści
Blog.
story w sprzedaży

Storytelling

Storytelling – co to jest i dlaczego powinieneś rozwijać tę umiejętność

Jak mówić by podbić serca oraz być zapamiętanym i wznieść sprzedaż, postrzeganie marki i produktu na wyższy poziom? Pomoże w tym storytelling, czyli sztuka opowiadania historii, marketingowa narracja wywołująca emocje i rozbudzająca marzenia klienta. Chcesz się tego nauczyć?

storytelling

Storytelling to marketing narracyjny, który angażuje klienta w opowiadanie o cechach marki czy danego produktu. Dzięki odpowiednio przygotowanej historii, w której fantazje, trud oraz ciężka praca i szczęśliwe zakończenie mieszają się wzajemnie, możesz mieć wpływ na decyzje zakupowe.

Lubimy słuchać

Ciekawa historia i dobrze przemyślana narracja na temat produktu, jego cech czy zastosowania, może przynieść sprzedawcy sporo korzyści. Nie tylko pomoże nawiązać więź, a wcześniej przełamać lody, ale również wzmocni pozytywny wizerunek marki, buduje zaufanie i co najważniejsze zaprezentuje sposób użycia produktu w praktyce, co rozwiązuje ostatecznie aktualne problemy klienta. Wszystko oparte jest o emocje, które wzbudza wciągająca historia oraz naturalną chęć poznania jej zakończenia.

Dlaczego storytelling działa?

Skuteczność storytellingu leży w jego naturze. To opowieść, historia, a nie jawny i oznaczony blok reklamowy. Opowieść nie jest nagła, bowiem wynika z kontekstu rozmowy, jest naturalna. Nie jest także nachalna, bo obserwując reakcję klienta, poziom jego zainteresowania, możemy ją przerwać lub zmienić temat. Opowieść w końcu jest wciągająca, bo przedstawia żywe i barwne przykłady, historie ludzi – kolegów, sąsiadów, rodziny – a więc wzmaga emocje, oddziałuje na odbiorcę, wciąga go w spiralę fabuły, której zakończenie chcę poznać. Finał opowieści może rozbawić, ale także wzruszyć, wprawić w zadumę. To moment, w którym call to action przynosi spektakularne efekty.

Jak zacząć storytelling?

Podstawą do wiarygodnej opowieści jest nasze przekonanie i autentyczność. Będzie to słychać w tonie głosu, intonacji, widać w naszym spojrzeniu oraz gestach. Jeżeli historia, którą opowiadamy jest prawdziwa, słuchacz o wiele szybciej będzie w stanie zidentyfikować się z nią i przyjąć jej treść bez filtra ostrożności czy rezerwy. Unikajmy popularnych przymiotników: najlepszy, najszybszy, najbardziej opłacalny. Poziom ogólności sprawi, że opowieść stanie się mało precyzyjna. Zamiast tego przedstaw produkt, usługę czy markę w sposób obiektywny. Wspomnij o detalach w ofercie czy działaniu, które mogą budzić wątpliwości, podaj przykład jak poradzili sobie z nią inni. Bądź autentyczny oraz szczery, uczciwy.

Dlaczego warto sięgać po storytelling?

Storytelling to łatwe i wygodne narzędzie. Pomaga otworzyć sprzedaż, przejść od small talku do prezentowania oferty. Dobre historie są zapamiętywane i przekazywane dalej, a to dobrze rokuje. Czy dziś klienci są twoimi reklamodawcami? Kolejną zaletą marketingu narracyjnego jest to, że odwołuje się do marzeń, pozwala przenieść uwagę i myśli gdzieś indziej, znaleźć rozwiązanie swoich bolączek czy problemów, co stymuluje do zakupów. Ostatnią zaletą snucia narracji jest fakt, że to bardzo uniwersalna metoda i znajdzie zastosowanie w każdej branży.

Najlepiej ćwiczyć tę umiejętność podczas codziennych spotkań sprzedażowych. W Columbus Elite będziesz miał wiele możliwości handlowych, aby w pełni rozwinąć tę umiejętność. Aplikuj do nas już teraz.


PRZEŚLIJ SWOJE CV JUŻ TERAZ