Blog

Blog

Dowiedz się jak być Eko Ekspertem Sprzedaży!

Zasada Pareto – na czym polega?

Zasada Pareto – na czym polega?

Zasada Pareto to model stosowany w różnych sytuacjach biznesowych w celu określenia czynników wpływających na sukces i poprawę wyników. Zakłada, że jedynie 20% działań daje 80% efektów. Reguła ta, może pomóc Ci zoptymalizować produktywność w miejscu pracy, poprzez odpowiednią analizę wyników, lepsze zarządzaniem czasem i delegowanie zadań.

W tym artykule wyjaśniamy, czym jest zasada pareto. Opisujemy jej zalety, pokazujemy, jak z niej korzystać i dzielimy się sposobem, w jaki sposób może pomóc Ci ona zidentyfikować strategie i możliwości, które przyniosą korzyści Twojej karierze.

Zasada Pareta, czyli zasada 80/20, mówi, że dla wielu zjawisk 80% wyniku pochodzi z 20% wysiłku. Kto stworzył regułę Pareto? Została nazwana na cześć włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto, który już w 1895 roku zauważył, że około 80% ziemi we Włoszech należy do 20% ludności kraju. Do nauki wprowadził ją P. Drucker. Reguła ta opisuje wiele zjawisk z dziedziny zarządzania i ekonomii. Jest istotna m.in. dla przedsiębiorców ponieważ pozwala zrozumieć jak zaoszczędzić ilość czasu i zmaksymalizować zysk. Jeśli pracujesz w branży sprzedaży, wiesz jak ważne jest odpowiednie zarządzanie czasem. 

Chociaż 80/20 jest najczęściej spotykanym stosunkiem, może również istnieć w innych podobnych proporcjach, takich jak 70/30, 75/25 lub 85/15. Wszystkie te wartości pokazują, że niewielki odsetek przyczyn wpływa na wysoki odsetek wyników.

Czym jest zasada Pareto?

Jak już pisaliśmy, zasada Pareto określa, że ​​80% konsekwencji pochodzi z 20% przyczyn, zapewniając nierówną relację między wkładem a rezultatem. W jaki sposób ta sama zasada odnosi się do Twojego miejsca pracy i jak ją wykorzystać, aby przyspieszyć rozwój Twojej organizacji?

Reguła Pareta jest powszechną zasadą stosowaną w różnych branżach i firmach, aby pomóc określić zadania o najwyższym priorytecie, które przynoszą największy wpływ. Po zidentyfikowaniu zadań o dużym wpływie masz gwarancję zwiększenia wydajności i zysków. 

Chociaż pierwotnie zasada Pareto odnosiła się do podziału bogactwa, może być stosowana w wielu różnych kontekstach.

Zasada Pareto przykłady:

  • Podatki — 80% pieniędzy pochodzących z podatków pochodzi od około 20% społeczeństwa. 
  • Zarządzanie projektami — gdzie 80% efektu wynika z 20% nakładu pracy.
  • Firmy — które uzyskują 80% swoich dochodów od 20% swoich klientów.
  • IT — gdzie 80% awarii systemu jest spowodowanych przez 20% błędów.

Zasada Pareto w życiu codziennym

Możesz tego nie wiedzieć, ale nieświadomie stosujesz zasadę 80/20 w swoim codziennym życiu. 

Zajrzyj do swojej garderoby. Zauważ, że masz 10 par butów, ale niektórych w ogóle nie zakładasz. Czy rzadko odchodzisz od swojego ulubionego zamówienia lub wybierasz inną kawę w kawiarni? Ile aplikacji masz w telefonie i z których faktycznie korzystasz?

Tak właśnie działa zasada Pareta 80/20.

Zasada Pareto w marketingu i biznesie

Jednym z najczęstszych kontekstów dla zasady 80/20 są działania marketingowe i sprzedażowe firm. Choć często powtarza się, że 80% zysku każdej firmy generuje 20% jej klientów, to te same proporcje mogą dotyczyć innych obszarów działalności biznesowej, na przykład: 

  • 80% sprzedaży pochodzi z 20% produktów lub usług. 
  • 80% sprzedaży realizuje 20% sprzedawców. 

Co to oznacza w praktyce?

Aby zmaksymalizować efektywność, firmy powinny skoncentrować się na istotnych 20% działalności. Pierwszym krokiem do wdrożenia tej zasady jest określenie, które działania składają się na istotne 20%.

Pamiętaj jednak: Zasada 80/20 nie sugeruje, że pozostałe 80% można po prostu zignorować. Mogą one po prostu wymagać mniej uwagi lub mieć niższy priorytet. 

Zasada Pareto Lorenza

Wykres Pareto-Lorenza jest graficzną reprezentacją częstości występowania przyczyn problemu oraz ich skumulowanych wartości (krzywa Lorenza).

Jak wykorzystać regułę 80/20 na swoją korzyść? 

Zgodnie z zasadą, 20% twoich wysiłków daje 80% twoich wyników. Jeśli myślisz o zasadzie Pareto w kategoriach produktywności, niekoniecznie oznacza to, że powinieneś pracować tylko 20% czasu lub chodzić do biura jeden dzień w tygodniu. Należy zauważyć, że zasada Pareto nie sugeruje, że pracujesz mniej. Zamiast tego, stosując zasadę 80/20 w swoim dniu pracy, może pomóc ci ona zidentyfikować zadania, na których musisz się skoncentrować, aby zmaksymalizować czas i wyniki. Innymi słowy: pracuj ciężej nad zadaniami, które mają największe znaczenie. Tak jak w sprzedaży, tak w każdej branży należy skupiać się nie na drobiazgach a prawdziwych wyzwaniach, które dadzą najlepszy efekt. 

Unikanie pułapek zasady Pareto 

Jak wszystkie zasady, również ta ma kilka wad. Należy pamiętać, że nie ma ona na celu zmniejszenia obciążenia pracą. Zamiast tego, zasada pomaga ci ona zidentyfikować najważniejsze zadania na twojej liście rzeczy do zrobienia. Nie zaniedbuj jednak pozostałych obowiązków. W końcu te małe zadania staną się ważne, jeśli będziesz je zaniedbywać zbyt długo.

Reguła 80/20 może pomóc Ci określić, którzy z Twoich pracowników wykonują najwięcej pracy, jeśli zarządzasz zespołem. Jednak zauważenie 20% pracowników, którzy wykonują 80% pracy, niekoniecznie oznacza, że ​​powinieneś zwolnić wszystkich innych. Zamiast tego wykorzystaj tą wiedzę aby poprawić kompetencje i zwiększyć zaangażowanie całego zespołu. Szkolenie sprzedażowe to zawsze doskonały pomysł! 

Dlaczego szkolenia sprzedażowe dla handlów są tak ważne w branży OZE? Przeczytaj naszego bloga

Zrozumienie zasady Pareto

Pamiętaj, że liczby 20% i 80% nie są dokładnymi statystykami, tylko szacunkami i obserwacjami. Celem zasady pareta nie są liczby. Chodzi o to, że wszystko w biznesie nie jest sobie równe. Jest kilka rzeczy, które są ważniejsze w porównaniu z innymi. Poświęć swój czas na zadania lub pracę z klientami, które przyniosą najwyższe rezultaty. Stosowanie zasady Pareto w swojej firmie zwiększa prawdopodobieństwo zwiększenia zysków przy jednoczesnym ograniczeniu straconego czasu i wysiłków.

Pamiętaj: zasada 80/20 nie jest sztywną regułą! 

Jak korzystać z zasady Pareto

Zasadę Pareto można zastosować zwłaszcza w tych przedsiębiorstwach, które opierają się na obsłudze klienta. Została ona przyjęta przez różne programy do coachingu i zarządzania relacjami z klientami. Oto kroki, które należy podjąć, aby zastosować zasadę 80/20 do własnych celów:

  • Przeanalizuj wszystkie swoje codzienne lub cotygodniowe zadania.
  • Zidentyfikuj zadania, które przynoszą największy zysk.
  • Zastanów się jak delegować lub szybko eliminować zadania, które przynoszą mniejszy zysk.
  • Przygotuj plan, który przedstawia czas i zasoby w porównaniu z zadaniami priorytetowymi.

Kiedy stosować zasadę 80/20

Istnieje wiele sposobów na zastosowanie zasady Pareto w swoim miejscu pracy, szczególnie w branży sprzedaży. Poniższe przykłady pokazują, jak używać do analizowania czynników sukcesu i poprawy oraz maksymalizacji wysiłków w celu osiągnięcia wyników.

Identyfikacja przychodów

Stosowanie zasady 80/20 w sprawach biznesowych ma kilka zalet, zwłaszcza w zakresie tego, jak można usprawnić model biznesowy firmy, aby inwestować w ludzi, produkty i systemy, które oferują największe zyski.

Rozwój kariery

Możesz zastosować zasadę 80/20, aby usprawnić wyszukiwanie pracy, szukać najbardziej znaczących możliwości i budować silną sieć zawodową.

Wydajność

Możesz użyć reguły 80/20, aby określić, które zadania mają największy wpływ i zoptymalizować wydajność, aby uzyskać jak najwięcej wyników. Użyj zasady Pareto, aby zaplanować swój czas, wykonać ważne zadania, ustalić realistyczne terminy i poprawić koncentrację.

Relacje z klientem

Zastosowanie zasady Pareto do relacji z klientami może pomóc w określeniu, jak najlepiej wchodzić w interakcje z klientami i zrozumieć, jak wpływają one na biznes. Jak zbadać potrzeby klienta? Dowiedz się z naszego artykułu

Zasada Pareto zarządzanie czasem 

Zasada Pareto przydaje się również w kontekście zarządzania czasem. Dzięki niej możesz zmaksymalizować swoją wydajność, ograniczając ilość czasu spędzanego na robieniu co nie daje Ci pożądanych rezultatów. Jest to szczególnie korzystne dla kadry kierowniczej i menedżerów, którzy mogą opierać się na zasadzie Pareto, decydując, którymi zadaniami chcą się zająć (tj. kluczowe 20%), a które delegować (pozostałe 80%). Więcej na temat umiejętnego zarządzania czasem pracy przeczytasz na naszym blogu

Najciekawszą rzeczą w regule 80/20 jest możliwość analizowania swoich celów i zadań. Dzięki niej najpierw zaczniesz zajmować się tym, co przyniesie Ci największe rezultaty! 

 

Zobacz także

Zobacz także

Umiejętności interpersonalne

Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w pracy? Umiejętności interpersonalne, znane również jako umiejętności miękkie lub inteligencja emocjonalna, są związane ze sposobem komunikowania się i interakcji z innymi. Dowiedz się, jak je rozwijać!

czytaj dalej
Jak być bardziej pewnym siebie? 

Dlaczego bycie pewnym siebie jest ważne? Niska samoocena może powodować, że zarabiamy mniej pieniędzy, rezygnujemy z realizacji celów, nie podejmujemy ryzyka, czujemy się zniechęceni i niespełnieni. Jednak pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć i doskonalić — tak jak każdą inną umiejętność. Praca nad poczuciem wartości i pewnością siebie to pierwszy krok do sukcesu w życiu zawodowym.

czytaj dalej
Większe dofinansowanie do fotowoltaiki

Już od 15 grudnia 2022 planowane są zmiany w programie Mój Prąd 4.0. Limit dofinansowania do fotowoltaiki dla prosumentów wzrośnie do 6000 zł a czas na składanie wniosków zostanie wydłużony do 31.03.2023 r. Maksymalnie można otrzymać nawet 31 tys. Jakie są zasady nowego programu Mój Prąd 4.0?

czytaj dalej
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Co motywuje Ciebie do działania? Czemu z zaangażowaniem wykonujesz swoją pracę? Czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna? Bardziej zależy Ci na nagrodzie czy realizacji zadania i nauki czegoś nowego? Dowiedz się więcej o rodzajach i zaletach poszczególnych typów motywacji oraz o tym, dlaczego jest tak ważna.

czytaj dalej
Handlowiec - Gdańsk. Znajdź pracę marzeń!

Szukasz pracy w Gdańsku? Zastanawiałeś się kiedyś, czy praca jako przedstawiciel handlowy jest dla Ciebie? Nie masz doświadczenia? To nie problem! Przerwij przeglądanie ofert pracy i przeczytaj naszego bloga. 

czytaj dalej
Business casual - czyli dress code w pracy

W swojej karierze zawodowej prawdopodobnie spotkałeś się z sformułowaniem „business casual”. Co dokładnie oznacza ten termin? Problem polega na tym, że styl business casual często oznacza różne rzeczy w zależności od organizacji. Ustalenie konkretnej definicji staje się wówczas poważnym wyzwaniem. Jak więc powinien wyglądać strój biznesowy?

czytaj dalej
Plan rozwoju zawodowego - dlaczego go potrzebujesz?

„Inwestycja w wiedzę zawsze się opłaca”. Te słowa Benjamina Franklina podkreślają znaczenie uczenia się i samodoskonalenia w każdym aspekcie życia. Postęp w karierze wymaga więcej niż tylko zdobycia doświadczenia i wiedzy, wymaga planu. Dlatego tak ważne jest planowanie rozwoju osobistego i zawodowego. 

czytaj dalej
Sprzedaż wymaga działania — więc ruszaj w drogę!

Sprzedaż to działanie. To coś, w czym musisz aktywnie uczestniczyć, aby Twój biznes się rozwijał. Czy praca w sprzedaży jest dla każdego? Ile zarabia przedstawiciel handlowy? Gdzie szukać pracy i co najlepiej sprzedawać? 

czytaj dalej
Zasada Pareto - na czym polega?

Zasada Pareto to model stosowany w różnych sytuacjach biznesowych w celu określenia czynników wpływających na sukces i poprawę wyników. Zakłada, że jedynie 20% działań daje 80% efektów. Reguła ta, może pomóc Ci zoptymalizować produktywność w miejscu pracy, poprzez odpowiednią analizę wyników, lepsze zarządzaniem czasem i delegowanie zadań.

czytaj dalej
Które urządzenia pobierają najwięcej prądu?

Z niedawno przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych badań wynika, że część Polaków nie jest świadoma, które urządzenia pobierają najwięcej prądu w naszych domach. Ceny prądu biją rekordy, dlatego warto wiedzieć, ile kosztuje nas korzystanie z urządzeń elektrycznych. 

czytaj dalej
Metoda SMART

Jako handlowiec ważne jest, aby posiadać cele sprzedażowe. Jednak wyznaczanie celów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli wiesz co chcesz osiągnąć nie zawsze znajdziesz sposób do realizacji swoich planów. Jak więc zarządzać swoimi celami? Metoda SMART pomoże Ci wyznaczyć odpowiednie cele i ścieżkę ich realizacji. 

czytaj dalej
Proaktywność w zawodzie handlowca

Co sprawia, że ​​sprzedawca odnosi sukcesy i wysokie wyniki? Bycie świetnym negocjatorem? Dobra umiejętność słuchania? Doświadczenie? Bycie zorientowanym na cel? Większość tych cech ma związek z postawą handlowca. Czym jest proaktywność i dlaczego jest tak ważna?

czytaj dalej
Zobacz więcej
Zobacz także

Zobacz także

Umiejętności interpersonalne

Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w pracy? Umiejętności interpersonalne, znane również jako umiejętności miękkie lub inteligencja emocjonalna, są związane ze sposobem komunikowania się i interakcji z innymi. Dowiedz się, jak je rozwijać!

czytaj dalej
Jak być bardziej pewnym siebie? 

Dlaczego bycie pewnym siebie jest ważne? Niska samoocena może powodować, że zarabiamy mniej pieniędzy, rezygnujemy z realizacji celów, nie podejmujemy ryzyka, czujemy się zniechęceni i niespełnieni. Jednak pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć i doskonalić — tak jak każdą inną umiejętność. Praca nad poczuciem wartości i pewnością siebie to pierwszy krok do sukcesu w życiu zawodowym.

czytaj dalej
Większe dofinansowanie do fotowoltaiki

Już od 15 grudnia 2022 planowane są zmiany w programie Mój Prąd 4.0. Limit dofinansowania do fotowoltaiki dla prosumentów wzrośnie do 6000 zł a czas na składanie wniosków zostanie wydłużony do 31.03.2023 r. Maksymalnie można otrzymać nawet 31 tys. Jakie są zasady nowego programu Mój Prąd 4.0?

czytaj dalej
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Co motywuje Ciebie do działania? Czemu z zaangażowaniem wykonujesz swoją pracę? Czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna? Bardziej zależy Ci na nagrodzie czy realizacji zadania i nauki czegoś nowego? Dowiedz się więcej o rodzajach i zaletach poszczególnych typów motywacji oraz o tym, dlaczego jest tak ważna.

czytaj dalej
Handlowiec - Gdańsk. Znajdź pracę marzeń!

Szukasz pracy w Gdańsku? Zastanawiałeś się kiedyś, czy praca jako przedstawiciel handlowy jest dla Ciebie? Nie masz doświadczenia? To nie problem! Przerwij przeglądanie ofert pracy i przeczytaj naszego bloga. 

czytaj dalej
Business casual - czyli dress code w pracy

W swojej karierze zawodowej prawdopodobnie spotkałeś się z sformułowaniem „business casual”. Co dokładnie oznacza ten termin? Problem polega na tym, że styl business casual często oznacza różne rzeczy w zależności od organizacji. Ustalenie konkretnej definicji staje się wówczas poważnym wyzwaniem. Jak więc powinien wyglądać strój biznesowy?

czytaj dalej
Plan rozwoju zawodowego - dlaczego go potrzebujesz?

„Inwestycja w wiedzę zawsze się opłaca”. Te słowa Benjamina Franklina podkreślają znaczenie uczenia się i samodoskonalenia w każdym aspekcie życia. Postęp w karierze wymaga więcej niż tylko zdobycia doświadczenia i wiedzy, wymaga planu. Dlatego tak ważne jest planowanie rozwoju osobistego i zawodowego. 

czytaj dalej
Sprzedaż wymaga działania — więc ruszaj w drogę!

Sprzedaż to działanie. To coś, w czym musisz aktywnie uczestniczyć, aby Twój biznes się rozwijał. Czy praca w sprzedaży jest dla każdego? Ile zarabia przedstawiciel handlowy? Gdzie szukać pracy i co najlepiej sprzedawać? 

czytaj dalej
Zasada Pareto - na czym polega?

Zasada Pareto to model stosowany w różnych sytuacjach biznesowych w celu określenia czynników wpływających na sukces i poprawę wyników. Zakłada, że jedynie 20% działań daje 80% efektów. Reguła ta, może pomóc Ci zoptymalizować produktywność w miejscu pracy, poprzez odpowiednią analizę wyników, lepsze zarządzaniem czasem i delegowanie zadań.

czytaj dalej
Które urządzenia pobierają najwięcej prądu?

Z niedawno przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych badań wynika, że część Polaków nie jest świadoma, które urządzenia pobierają najwięcej prądu w naszych domach. Ceny prądu biją rekordy, dlatego warto wiedzieć, ile kosztuje nas korzystanie z urządzeń elektrycznych. 

czytaj dalej
Metoda SMART

Jako handlowiec ważne jest, aby posiadać cele sprzedażowe. Jednak wyznaczanie celów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli wiesz co chcesz osiągnąć nie zawsze znajdziesz sposób do realizacji swoich planów. Jak więc zarządzać swoimi celami? Metoda SMART pomoże Ci wyznaczyć odpowiednie cele i ścieżkę ich realizacji. 

czytaj dalej
Proaktywność w zawodzie handlowca

Co sprawia, że ​​sprzedawca odnosi sukcesy i wysokie wyniki? Bycie świetnym negocjatorem? Dobra umiejętność słuchania? Doświadczenie? Bycie zorientowanym na cel? Większość tych cech ma związek z postawą handlowca. Czym jest proaktywność i dlaczego jest tak ważna?

czytaj dalej
Dołącz do nas

Dołącz do nas

Pracuj u lidera w branży odnawialnych źródeł energii!

Szukasz nowych wyzwań zawodowych?

Chcesz spróbować swoich sił w prężnie rozwijającej się spółce, która stawia na profesjonalizm i rozwój?

Prześlij swoje CV i sprawdź czy sprawdzisz się w nowej roli!

Szukamy pracowników z całej Polski!

Prowadzimy cykliczne szkolenia, dzięki którym każdy zdobędzie potrzebną wiedzę do pracy jako Doradca Energetyczny. Wszystkiego Cię nauczymy! Czekamy na Twoje CV!

Zobacz co działo się w Columbus Elite: