Blog

Blog

Dowiedz się jak być Eko Ekspertem Sprzedaży!

Metoda SMART

Metoda SMART

Jako handlowiec ważne jest, aby posiadać cele sprzedażowe. Jednak wyznaczanie celów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli wiesz co chcesz osiągnąć nie zawsze znajdziesz sposób do realizacji swoich planów. Jak więc zarządzać swoimi celami? Metoda SMART pomoże Ci wyznaczyć odpowiednie cele i ścieżkę ich realizacji. 

Wiemy, jak wyznaczać cele w naszym życiu, ale często nie rozumiemy, jak je osiągnąć. SMART to dobrze znany w branży akronim określający cele, które są konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i terminowe. Metoda SMART pomoże Ci stworzyć odpowiednie cele, które zapewnią Ci ścieżkę do sukcesu i pozwolą mierzyć Twoje postępy w ustalonym czasie. 

Metoda SMART co to jest?

SMART to akronim opisujący pięć cech, jakie powinien spełniać dobrze sformułowany cel:

  • S – szczegółowy (specific)
  • M – mierzalny (measurable)
  • A – ambitny (achievable)
  • R – realny (relevant/realistic)
  • T – terminowy (timely defined)

Cele są częścią każdego aspektu naszego życia. Zapewniają poczucie kierunku i motywację do realizacji zadań i projektów, które przybliżają nas do osiągnięcia sukcesu. Cele SMART obejmują wszystkie najważniejsze kryteria, aby pomóc Ci skoncentrować wysiłki w pracy w odpowiedni sposób. 

Metoda SMART w pracy handlowca

Cele sprzedażowe są podstawą każdej organizacji nastawionej na wzrost. Odgrywają kluczową rolę w podtrzymywaniu motywacji w zespołach, mierzeniu sukcesu i budowaniu odpowiedzialności. Jednak wiele zespołów sprzedażowych i handlowców utknęło, nie osiągając ważnych celów, które sobie wyznaczyli. Problemem nie zawsze jest to, co robią. Czasami chodzi o same cele sprzedażowe. 

Jeśli cele sprzedażowe są niejasne i nadmiernie ambitne, przedstawiciele handlowi będą tracić czas, próbując je osiągnąć. Wyznaczając cele SMART, wyznaczysz wymierne zadania, które poprowadzą Cię do sukcesu.

Jak więc wyznaczyć cele, które są konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i aktualne? Zacznij od zrozumienia, czym są cele SMART. 

Czym są cele SMART? 

Kluczem do efektywnej praktyki wyznaczania celów jest dokładne zdefiniowanie tego, co chcesz zrobić. Nie wystarczy powiedzieć: „Chcę osiągnąć sukces i być bogaty”. To niejasne stwierdzenie, które nie mówi nic o tym, jak i kiedy wynik zostanie osiągnięty. W rzeczywistości nie wyjaśnia nawet, co rozumiesz przez termin „bogaty”. Nie możesz stworzyć planu działania, jeśli nie masz jasnego opisu pożądanego rezultatu. Metoda i wyznaczenie celów SMART pomoże Ci stworzyć konkretne i odpowiednie cele, które zapewnią Ci ścieżkę do sukcesu i pozwolą mierzyć Twoje postępy w ustalonym czasie. 

Zgodnie z akronimem SMART, cele te wykorzystują pięć kryteriów — są konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i terminowe.

  • Konkretne - jedną z największych pułapek w ustalaniu celów sprzedażowych jest niedokładność. Zamiast wyznaczać cel zwiększenia sprzedaży, ustal jasne wytyczne. Nie wystarczy, że chcesz poszerzyć bazę klientów lub zwiększyć przychody ze sprzedaży — wyjaśnij, jak zamierzasz to osiągnąć. 
  • Mierzalne - trudno jest zmierzyć wzrost i sukces bez namacalnych liczb. Użyj miary, aby określić swoje cele sprzedażowe. Na przykład celem może być wygenerowanie 50 nowych leadów w następnym kwartale.
  • Osiągalne - Chociaż fantastycznie jest marzyć, nie powinieneś wyznaczać sobie celu, który jest niemożliwy do osiągnięcia. Cel powinien być równowagą czegoś, na co trzeba ciężko pracować, a jednak jest osiągalne. 
  • Realistyczne - podobnie jak osiągalne, Twoje cele sprzedażowe powinny być realistyczne. Żadna potężna firma nie stała się powszechnie znana z dnia na dzień. Rozwój wymaga czasu, więc nie spiesz się z wyznaczaniem niepraktycznych celów. 
  • Terminowe - ustalając cele sprzedażowe, musisz upewnić się, że istnieje linia mety. Jednym z najważniejszych aspektów inteligentnego podejścia do celów sprzedażowych jest ustalanie konkretnych terminów. Ustal datę lub określony czas dla każdego ze swoich celów. Pomoże to Twojemu zespołowi sprzedaży utrzymać produktywność i ułatwi planowanie harmonogramu zadań.

Cele SMART w sprzedaży 

Cele sprzedażowe to jasno określone cele SMART, które mają pomóc poszczególnym handlowcom i zespołom sprzedażowym poprawić ich wydajność. Mogą poprawić typowe błędy i źle wykonane strategie oraz zapewnić drogę do jeszcze większego podniesienia dobrych wyników sprzedaży.

Jednak stworzenie celu sprzedażowego, który faktycznie motywuje Twój zespół, nie jest łatwe. Nie możesz po prostu powiedzieć „Musimy sprzedawać więcej produktów” lub „Zaróbmy więcej pieniędzy w tym kwartale”. Musisz wyznaczyć cele, które pasują do Twojej grupy sprzedażowej i dać zespołowi odpowiednie wsparcie, aby mógł uzyskać lepsze wyniki. Innymi słowy, musisz przestrzegać metody SMART.

Dlaczego cele są ważne dla zwiększenia sprzedaży? Metoda SMART przykłady

Wyznaczanie celów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu. Czemu? Ponieważ pociągają Cię do odpowiedzialności, motywują i dają sposób na mierzenie sukcesu.

Istnieją dziesiątki wyzwań, z którymi możesz się zmierzyć, próbując zwiększyć sprzedaż. Jednym z największych wyzwań jest zwiększenie zaufania do potencjalnych klientów. Pozyskanie zaufania klientów do Ciebie i Twojego produktu to pierwszy krok do zwiększenia sprzedaży. Istnieje wiele technik sprzedaży, jedną z nich jest metoda Sandlera - przeczytasz o niej na naszym blogu

Kolejnym wyzwaniem związanym ze zwiększeniem sprzedaży jest dotarcie do większej liczby klientów. W związku z tym kolejnym wyzwaniem jest efektywne wykorzystanie czasu pracy. Jak poprawić zarządzanie czasem w pracy? Dowiedz się z naszego bloga

Co więcej, wyzwaniem dla początkującego handlowca może być umiejętność skutecznego komunikowania się z klientami. W tym kontekście, umiejętność skutecznego opisania swojego produktu lub usługi w bardzo pozytywnym świetle jest kolejnym wyzwaniem, z którym możesz się zmierzyć.

Wyznaczanie celów - od czego zacząć?

Jako handlowiec Twoje cele są prawdopodobnie związane z dochodami. Niezależnie od tego, ile obecnie wynoszą Twoje prowizje sprzedażowe, możesz osiągnąć więcej. Jak? Jasno je określając. Każdy cel, który sobie wyznaczasz, jest ważny i musi mu towarzyszyć plan działania. Połowa sukcesu to poświęcenie czasu na napisanie swoich celów, a druga połowa to wprowadzenie ich w życie.

  1. Napisz listę swoich celów
  2. Zadaj sobie pytanie: „Co muszę zrobić, aby to osiągnąć?” Następnie zapisz wszystkie działania, które należy podjąć
  3. Ustal miernik sukcesu, aby określić, w jaki sposób i kiedy odnosisz sukcesy na każdym etapie działania
  4. Utwórz ramy czasowe, aby ukończyć każdy krok działania
  5. Zidentyfikuj zasoby i osoby, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele

Zacznij wyznaczać cele sprzedażowe w sposób SMART 

Bez jasnego celu – czy to w życiu zawodowym czy osobistym – życie może wydawać się nieco chaotyczne i poza Twoją kontrolą. Wszyscy podejmujemy decyzje dotyczące tego, co chcemy zrobić i osiągnąć, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. 

Wyznaczanie celów za pomocą metody SMART może pomóc w wielu aspektach Twojego życia. Odpowiednie wyznaczenie zadań i sposobów ich realizacji z pewnością pomoże Ci w codziennej pracy. Cele SMART pozwolą ci poczuć, że osiągasz to, co zaplanowałeś. 

Cele sprzedażowe działają bardzo podobnie do map. Gdy zorientujesz się, dokąd chcesz się udać, wytyczą ci drogę do celu. A dzięki odpowiedniej ilości szczegółów możesz również oszacować swój czas przybycia. Bez jasno określonego celu ryzykujesz skręcenie w złą drogę, podróżowanie na około, a nawet kierowanie się w złym kierunku.

Odwiedź stronę Columbus Elite na Facebooku

Zobacz także

Zobacz także

Umiejętności interpersonalne

Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w pracy? Umiejętności interpersonalne, znane również jako umiejętności miękkie lub inteligencja emocjonalna, są związane ze sposobem komunikowania się i interakcji z innymi. Dowiedz się, jak je rozwijać!

czytaj dalej
Jak być bardziej pewnym siebie? 

Dlaczego bycie pewnym siebie jest ważne? Niska samoocena może powodować, że zarabiamy mniej pieniędzy, rezygnujemy z realizacji celów, nie podejmujemy ryzyka, czujemy się zniechęceni i niespełnieni. Jednak pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć i doskonalić — tak jak każdą inną umiejętność. Praca nad poczuciem wartości i pewnością siebie to pierwszy krok do sukcesu w życiu zawodowym.

czytaj dalej
Większe dofinansowanie do fotowoltaiki

Już od 15 grudnia 2022 planowane są zmiany w programie Mój Prąd 4.0. Limit dofinansowania do fotowoltaiki dla prosumentów wzrośnie do 6000 zł a czas na składanie wniosków zostanie wydłużony do 31.03.2023 r. Maksymalnie można otrzymać nawet 31 tys. Jakie są zasady nowego programu Mój Prąd 4.0?

czytaj dalej
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Co motywuje Ciebie do działania? Czemu z zaangażowaniem wykonujesz swoją pracę? Czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna? Bardziej zależy Ci na nagrodzie czy realizacji zadania i nauki czegoś nowego? Dowiedz się więcej o rodzajach i zaletach poszczególnych typów motywacji oraz o tym, dlaczego jest tak ważna.

czytaj dalej
Handlowiec - Gdańsk. Znajdź pracę marzeń!

Szukasz pracy w Gdańsku? Zastanawiałeś się kiedyś, czy praca jako przedstawiciel handlowy jest dla Ciebie? Nie masz doświadczenia? To nie problem! Przerwij przeglądanie ofert pracy i przeczytaj naszego bloga. 

czytaj dalej
Business casual - czyli dress code w pracy

W swojej karierze zawodowej prawdopodobnie spotkałeś się z sformułowaniem „business casual”. Co dokładnie oznacza ten termin? Problem polega na tym, że styl business casual często oznacza różne rzeczy w zależności od organizacji. Ustalenie konkretnej definicji staje się wówczas poważnym wyzwaniem. Jak więc powinien wyglądać strój biznesowy?

czytaj dalej
Plan rozwoju zawodowego - dlaczego go potrzebujesz?

„Inwestycja w wiedzę zawsze się opłaca”. Te słowa Benjamina Franklina podkreślają znaczenie uczenia się i samodoskonalenia w każdym aspekcie życia. Postęp w karierze wymaga więcej niż tylko zdobycia doświadczenia i wiedzy, wymaga planu. Dlatego tak ważne jest planowanie rozwoju osobistego i zawodowego. 

czytaj dalej
Sprzedaż wymaga działania — więc ruszaj w drogę!

Sprzedaż to działanie. To coś, w czym musisz aktywnie uczestniczyć, aby Twój biznes się rozwijał. Czy praca w sprzedaży jest dla każdego? Ile zarabia przedstawiciel handlowy? Gdzie szukać pracy i co najlepiej sprzedawać? 

czytaj dalej
Zasada Pareto - na czym polega?

Zasada Pareto to model stosowany w różnych sytuacjach biznesowych w celu określenia czynników wpływających na sukces i poprawę wyników. Zakłada, że jedynie 20% działań daje 80% efektów. Reguła ta, może pomóc Ci zoptymalizować produktywność w miejscu pracy, poprzez odpowiednią analizę wyników, lepsze zarządzaniem czasem i delegowanie zadań.

czytaj dalej
Które urządzenia pobierają najwięcej prądu?

Z niedawno przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych badań wynika, że część Polaków nie jest świadoma, które urządzenia pobierają najwięcej prądu w naszych domach. Ceny prądu biją rekordy, dlatego warto wiedzieć, ile kosztuje nas korzystanie z urządzeń elektrycznych. 

czytaj dalej
Metoda SMART

Jako handlowiec ważne jest, aby posiadać cele sprzedażowe. Jednak wyznaczanie celów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli wiesz co chcesz osiągnąć nie zawsze znajdziesz sposób do realizacji swoich planów. Jak więc zarządzać swoimi celami? Metoda SMART pomoże Ci wyznaczyć odpowiednie cele i ścieżkę ich realizacji. 

czytaj dalej
Proaktywność w zawodzie handlowca

Co sprawia, że ​​sprzedawca odnosi sukcesy i wysokie wyniki? Bycie świetnym negocjatorem? Dobra umiejętność słuchania? Doświadczenie? Bycie zorientowanym na cel? Większość tych cech ma związek z postawą handlowca. Czym jest proaktywność i dlaczego jest tak ważna?

czytaj dalej
Zobacz więcej
Zobacz także

Zobacz także

Umiejętności interpersonalne

Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w pracy? Umiejętności interpersonalne, znane również jako umiejętności miękkie lub inteligencja emocjonalna, są związane ze sposobem komunikowania się i interakcji z innymi. Dowiedz się, jak je rozwijać!

czytaj dalej
Jak być bardziej pewnym siebie? 

Dlaczego bycie pewnym siebie jest ważne? Niska samoocena może powodować, że zarabiamy mniej pieniędzy, rezygnujemy z realizacji celów, nie podejmujemy ryzyka, czujemy się zniechęceni i niespełnieni. Jednak pewności siebie można się nauczyć, ćwiczyć i doskonalić — tak jak każdą inną umiejętność. Praca nad poczuciem wartości i pewnością siebie to pierwszy krok do sukcesu w życiu zawodowym.

czytaj dalej
Większe dofinansowanie do fotowoltaiki

Już od 15 grudnia 2022 planowane są zmiany w programie Mój Prąd 4.0. Limit dofinansowania do fotowoltaiki dla prosumentów wzrośnie do 6000 zł a czas na składanie wniosków zostanie wydłużony do 31.03.2023 r. Maksymalnie można otrzymać nawet 31 tys. Jakie są zasady nowego programu Mój Prąd 4.0?

czytaj dalej
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Co motywuje Ciebie do działania? Czemu z zaangażowaniem wykonujesz swoją pracę? Czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna? Bardziej zależy Ci na nagrodzie czy realizacji zadania i nauki czegoś nowego? Dowiedz się więcej o rodzajach i zaletach poszczególnych typów motywacji oraz o tym, dlaczego jest tak ważna.

czytaj dalej
Handlowiec - Gdańsk. Znajdź pracę marzeń!

Szukasz pracy w Gdańsku? Zastanawiałeś się kiedyś, czy praca jako przedstawiciel handlowy jest dla Ciebie? Nie masz doświadczenia? To nie problem! Przerwij przeglądanie ofert pracy i przeczytaj naszego bloga. 

czytaj dalej
Business casual - czyli dress code w pracy

W swojej karierze zawodowej prawdopodobnie spotkałeś się z sformułowaniem „business casual”. Co dokładnie oznacza ten termin? Problem polega na tym, że styl business casual często oznacza różne rzeczy w zależności od organizacji. Ustalenie konkretnej definicji staje się wówczas poważnym wyzwaniem. Jak więc powinien wyglądać strój biznesowy?

czytaj dalej
Plan rozwoju zawodowego - dlaczego go potrzebujesz?

„Inwestycja w wiedzę zawsze się opłaca”. Te słowa Benjamina Franklina podkreślają znaczenie uczenia się i samodoskonalenia w każdym aspekcie życia. Postęp w karierze wymaga więcej niż tylko zdobycia doświadczenia i wiedzy, wymaga planu. Dlatego tak ważne jest planowanie rozwoju osobistego i zawodowego. 

czytaj dalej
Sprzedaż wymaga działania — więc ruszaj w drogę!

Sprzedaż to działanie. To coś, w czym musisz aktywnie uczestniczyć, aby Twój biznes się rozwijał. Czy praca w sprzedaży jest dla każdego? Ile zarabia przedstawiciel handlowy? Gdzie szukać pracy i co najlepiej sprzedawać? 

czytaj dalej
Zasada Pareto - na czym polega?

Zasada Pareto to model stosowany w różnych sytuacjach biznesowych w celu określenia czynników wpływających na sukces i poprawę wyników. Zakłada, że jedynie 20% działań daje 80% efektów. Reguła ta, może pomóc Ci zoptymalizować produktywność w miejscu pracy, poprzez odpowiednią analizę wyników, lepsze zarządzaniem czasem i delegowanie zadań.

czytaj dalej
Które urządzenia pobierają najwięcej prądu?

Z niedawno przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych badań wynika, że część Polaków nie jest świadoma, które urządzenia pobierają najwięcej prądu w naszych domach. Ceny prądu biją rekordy, dlatego warto wiedzieć, ile kosztuje nas korzystanie z urządzeń elektrycznych. 

czytaj dalej
Metoda SMART

Jako handlowiec ważne jest, aby posiadać cele sprzedażowe. Jednak wyznaczanie celów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nawet jeśli wiesz co chcesz osiągnąć nie zawsze znajdziesz sposób do realizacji swoich planów. Jak więc zarządzać swoimi celami? Metoda SMART pomoże Ci wyznaczyć odpowiednie cele i ścieżkę ich realizacji. 

czytaj dalej
Proaktywność w zawodzie handlowca

Co sprawia, że ​​sprzedawca odnosi sukcesy i wysokie wyniki? Bycie świetnym negocjatorem? Dobra umiejętność słuchania? Doświadczenie? Bycie zorientowanym na cel? Większość tych cech ma związek z postawą handlowca. Czym jest proaktywność i dlaczego jest tak ważna?

czytaj dalej
Dołącz do nas

Dołącz do nas

Pracuj u lidera w branży odnawialnych źródeł energii!

Szukasz nowych wyzwań zawodowych?

Chcesz spróbować swoich sił w prężnie rozwijającej się spółce, która stawia na profesjonalizm i rozwój?

Prześlij swoje CV i sprawdź czy sprawdzisz się w nowej roli!

Szukamy pracowników z całej Polski!

Prowadzimy cykliczne szkolenia, dzięki którym każdy zdobędzie potrzebną wiedzę do pracy jako Doradca Energetyczny. Wszystkiego Cię nauczymy! Czekamy na Twoje CV!

Zobacz co działo się w Columbus Elite: